Suomalaisilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet päästä mukaan kasviproteiinimarkkinoille, arvioi ruoka-alan teknologiayhtiöihin sijoittavan Nordic Food Tech -pääomarahaston perustaja, aiemmin VTT:llä työskennellyt Lauri Reuter.

"Suomessa on hyvät lähtökohdat etenkin teknologisiin innovaatioihin. Meillä on kokemusta myös turvallisesta ruoantuotannosta."

Reuter uskoo, että sijoittajia kiinnostavat etenkin teknologiat, jotka helpottavat kasviproteiinituotteiden tuotannon kasvattamista esimerkiksi tehostamalla raaka-aineiden käsittelyä.

"Myös viljelijöiden kanssa pitäisi pohtia, mitä proteiinipitoisia kasveja Suomessa voitaisiin tuottaa lisää."

Nordic Food Tech kerää vielä rahastoaan. Tavoitteena on 50 miljoonan euron potti.

Pääomasijoitusyhtiö Maki.vc:n sijoitusjohtaja Pauliina Martikainen pitää vahvan brändin rakentamista ratkaisevana, kun yritykset kisaavat siitä, mitkä innovaatiot vakiinnuttavat paikkansa ruokapöydässä. Tuotteiden olemassaolo ei vielä muuta kuluttajan käyttäytymistä.

"Ei riitä, että jokin on teknologisesti mahdollista. Kuluttajien on koettava se omakseen. Insinöörivetoisessa Suomessa moni startup aliarvioi brändin rakentamisen arvon", Martikainen sanoo. Uusien haastajien on opetettava ihmiset kuluttamaan uutta tuoteryhmää.

Martikainen ottaa esimerkiksi Beyond Meatin, joka myi pihvejään alusta lähtien sekasyöjille ja halusi kasvipohjaiset tuotteensa kauppojen lihahyllyille.

"Markkinointi vaatii luovuutta ja investointeja. Brändikokemuksen on oltava liiketoiminnan näkökulmasta kestävästi rakennettu, mutta samanaikaisesti kokonaisvaltainen jakelusta asiakaspalveluun, jotta haastajatuote voi voittaa vakiintuneen tuotteen pienemmillä resursseilla."

Martikainen vinkkaa, että suomalaiset voisivat käyttää teknologiaosaamistaan ja hyödyntää paremmin kuluttajadataa markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa.