Carita Peltonen huomasi taannoin kahvilassa liikelahjakatalogin. Vannoutuneelle yrittäjälle se oli herätys liikelahjabisneksen uudistamiselle. Katalogi oli täynnä ”värikästä muoviroskaa”, kuten Peltonen kokemusta kuvailee.

”Liikelahjabisnes ei ole juurikaan muuttunut mihinkään. Se on muovikrääsää ja hilavitkuttimia! Jos tuottaa, jotain, mikä heitetään suoraan roskiin, se on kestämätöntä ympäristölle”, hän sanoo.

Tilausta ja kaupallista potentiaalia muutokselle on. Siksi pitkän linjan yrittäjä ryhtyi toimeen.

”Yritykset hakevat jo eettisiä, aineettomia tai elämyksellisiä lahjoja. Pitäisi kieltää lailla se muovikrääsä”, Peltonen sanoo.

Tähän uudenlaiseen kysyntään Peltosen johtaman Metsä/Skogenin uusi konsepti pyrkii vastaamaan. Alkuperäinen kahvilaoivallus on kiinnostava, sillä liikelahjat tosiaan ovat edelleen hämmästyttävän merkittävä bisnes Suomessa. Ja hämmästyttävän usein vielä vuonna 2020 ihmiset saavat liikelahjaksi tavaroita, joita eivät halua tai tarvitse.

Ensin piti brändätä koko konsepti uusiksi nimeä myöten. Peltosen Metsä/Skogen-yrityksen maailmassa puhutaan ”kiitoslahjasta”. Peltonen tosin itse kiittelee, että edelläkävijäyritykset ovat jo panostaneet aineettomiin lahjoihin ja hän mainitsee nimeltä Globe Hopen, joka on erikoistunut eettisiin tuotteisiin.

Valikoima on kuitenkin ollut suppea, Peltonen pohtii. Hänen ideansa ytimessä on nimenomaan Metsä/Skogen, Peltosen viime syksynä Mannerheimintielle avaama konseptikauppa, joka hyödyntää suomalaisen metsän vetovoimaa ja myy vastuullisia ja eettisiä tuotteita.

Uuden konseptin valikoimissa ovat kaikki Metsä/Skogenin tuotteet tunnusomaisista puutuotteista vaatteisiin, luonnonkosmetiikkaan ja vegaaniseen ruokaan.

"Haluamme tarjota ihmisille voimauttavia lahjoja. Työntekijän, asiakkaan ja luonnon puolesta”, Peltonen sanoo.

”Meillä ei ole mitään, mikä ei ole vastuullista.”

Lahjoja maailmalle

Kokonaan lahjan antamisen ideaa ei siis olla kumoamassa. Metsä/Skogen tähtää kansainvälisille markkinoille ja on jo saanut koronakeväänäkin orastavia avauksia Japaniin. Peltonen korostaa, että esimerkiksi Aasiassa lahjakulttuuri on tärkeää.

Metsä/Skogenin nyt lanseeratussa konseptissa tähän liikelahjan (siis kiitoslahjan) konseptiin tuodaan lippulaivakaupan arvot: metsän tarina, vastuullisuus ja circular design.

”Tämä on meille mieletön mahdollisuus. Sektorilla liikkuu edelleen paljon rahaa, koska yritykset antavat lahjoja asiakkaille ja työntekijöille.”

Virallisesti uusi konsepti tulee Metsä/Skogenin verkkokauppaan syksyllä, mutta myynti on Peltosen mukaan jo vauhdissa, koska monet yritykset valitsevat ja ostavat joulun lahjansa jo nyt.

Usko uuteen konseptiin on vahva.

”Ajattelin jossain vaiheessa, että tämä on auringonlaskun ala, mutta ymmärrän, että bisnesmaailmassa halutaan kiittää asiakkaita ja työntekijöitä. Niinhän me omassa elämässäkin toimitaan.”

”Covid-maailmassa pitää keksiä kassavirtaa koko ajan.”

Uuteen nousuun

Syksyllä lanseerattu Metsä/Skogen joutui monien muiden kivijalkakauppojen tapaan laittamaan ovensa kiinni keväällä, mutta toukokuun alusta kauppa on taas ollut auki, kertoo Peltonen.

Kiitoksen aihetta on siinäkin, että pahin vaikuttaisi olevan ohi.

”Viime viikolla mökkeily- ja saunatuotteet myivät hyvin, saimme maaliskuun alun tason myyntejä. Toivotaan, että kotimaiset turistit tulevat Helsinkiin. Viitteitä siitä on jo.”