Brändiuudistukset

Ville Perttula 29.1. 10:37

Liikennevirasto muuttui Väylävirastoksi ja luopui samalla ihmetystä aiheuttaneesta logostaan – "Väylä on sanana vähän niin kuin ötökkä"

Väylävirasto
Väyläviraston eli Väylän uusi logo.

Väylävirasto aloitti toimintansa vuodenvaihteessa.

Suomalaiset virastot uudistuvat yksi toisensa jälkeen. Nyt vuorossa on Liikennevirasto, jonka nimi muuttui vuodenvaihteessa Väylävirastoksi.

Virasto kertoo verkkosivuillaan, että sen ensijainen käyttönimi on pelkistetysti Väylä. Nimen muuttaminen liittyy liikennehallinnon uudistukseen. Väylävirasto keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väyläverkon suunnitteluun, kehittämiseen ja kunnossapitoon sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen.

Uudistuksen myötä Väylälle suunniteltiin uusi logo ja ilme. Väyläviraston johtaja Anna Jokela kertoo M&M:lle, että virasto halusi raikkaan ja modernin ilmeen.

"Nyt uudistettiin koko ilme. Uudistus näkyy esimerkiksi tietyömaatauluissa ja somessa. Halusimme sellaisen ilmeen, joka toimii digissä."

Väyläviraston logo.

Väylän logo on kolmivärinen, ja sen sävyt ovat peräisin Liikenneviraston värimaailmasta. Logon suunnittelusta on vastannut mainosgraafikko Sami Fiander.

Värien lukumäärä kuvastaa myös kolmea liikennemuotoa: teitä, rautateitä ja vesiväyliä.

Virasto kertoo tiedotteessaan, että liikennemuodot löytyvät niin ikään tunnuksen muotokielestä: tunnus muodostuu V-kirjaimesta, jonka ympärillä on mielikuvitukselle sijaa antavaa tyhjää tilaa.

Jokela on tyytyväinen uuteen Väylävirasto-nimeen, koska nimestä ymmärtää suoraan, mitä virasto tekee.

"Väylä ei välttämättä ole kauhean kaunis sana, jos sitä rupeaa miettimään. Halusimme nimeltä kuitenkin selkeyttä ja raikkautta."

"Minun on vaikea kuvitella mitään muuta nimeä kuin Väylä. Väylä on sanana vähän niin kuin ötökkä. Minä tykkään siitä, kun sitä makustelee", Jokela jatkaa.

Edellisen kerran Liikennevirasto uudisti ilmettään vuonna 2010. Uudistuksen yhteydessä virasto otti käyttöönsä keskustelua aiheuttaneen logon.

Ihmetystä aiheutti logoon erikoisella tavalla kirjoitettu Liikenneviraston nimi, joka vaikutti väärin tavutetulta. Jokela tarkentaa, että kyse oli kuvasta, ei tavutetusta sanasta.

"Vanhaa logoa ei tavutettu, sillä siinä ei ollut tavuviivoja. Se oli sanakuva. Tarkistimme asian aikanaan Kotukselta."

"En ehkä tänä päivänä teettäisi sellaista logoa. Ei siksi, että logo olisi huono, mutta se on mennyttä. Vaikka viraston nimi ei olisi muuttunut, olisimme varmasti uudistaneet logon", Jokela jatkaa.

Uudistuksesta vastaavat viestintätoimisto Source ja markkinointitoimisto Kitchen. Source ja Kitchen ovat samaa konsernia viime vuonna tapahtuneen fuusion myötä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö