Miten saisi vintagemuodin ja second hand -vaatteiden löytämisestä entistä helpompaa? Tämä oli kysymys, joka innoitti Liisa Jokista. Toukokuussa 2019 Jokinen lanseerasi yhdessä miehensä Sampo Karjalaisen kanssa Gem-nimisen applikaation. Gem (https://gem.app/) on käytännössä vintagevaatteiden hakukone ja silta kuluttajan ja kauppojen välillä.

”Ennen vintagetuotteiden löytäminen oli vaikeaa, koska piti juosta useassa eri liikkeessä kiertämässä. Ja silloin saattaa olla helpompaa hakea joku pikamuotijuttu tottumuksesta”, Liisa Jokinen kertoo.

”Halusimme tehdä koko prosessin helpommaksi. Haluamme, että mitä tahansa haetkin, tuote löytyy Gemistä”, hän jatkaa.

New Yorkissa 2,5 vuotta asuneet Jokinen ja Karjalainen valmistelivat sovellusta noin vuoden verran ennen toukokuun lanseerausta. Suunnittelu ja taustatyö on tehty kunnolla: Gemissä on jo yli viisi miljoonaa tuotetta ja tuhansia eri verkko­kauppoja tai markkinapaikkoja.

Karjalainen tunnetaan muun ­muassa yhtenä Sulakkeen perustajista ja Habbo Hotelin luojista. Hän työskenteli Facebookilla viime vuoden maaliskuuhun asti. Sen jälkeen pariskunta on tehnyt Gem-sovellusta täyspäiväisesti.

Ensimmäiseksi Gemin hakutuloksiin liitettiin amerikkalainen Etsy. Muita isoja lähteitä ovat esimerkiksi eBay, Farfetch ja Heroine.

”Olemme Etsyn jälkeen kontaktoineet isoja ja pieniä toimijoita, mutta nyt se on kääntynyt niin, että kaupat ottavat yhteyttä meihin.”

Gemin saitilla on muutakin sisältöä vintage- ja second hand -muotiin liittyen. Hel Looks -valokuvasivustoa vuosia tehnyt Liisa Jokinen on tehnyt saitille kauppiaiden haastatteluja ja ­esimerkiksi parhaiden kauppojen karttoja New Yorkin, Portlandin ja Seattlen kaltaisiin kaupunkeihin.

”Haluamme nostaa esiin myös kivi­jalkakauppoja”, hän toteaa.

Gem osuu zeitgeistiin loistavasti. Tuoreen tutkimuksen mukaan Yhdys­valloissa 64 prosenttia naisista on ostanut tai haluaa ostaa käytettyjä vaatteita. Vuonna 2016 luku oli 45 prosenttia. Viimeisen kolmen vuoden aikana second hand -markkina on kasvanut 21 kertaa nopeammin kuin perinteinen vaate­kauppa.

Yksi Jokisen missio on luoda tapa kuluttaa järkevästi.

”Iso tavoitteemme on, että second handin ostamisesta tulisi niin helppoa, että entistä useampi innostuisi asiasta. Jos pystyisimme muuttamaan maailmaa, se olisi mahtavaa”, Jokinen sanoo.

”Jos teemme second handin ostamisesta helppoa, kukaan ei vaivattomuuden takia osta pikamuotia.”