Netin aikuisviihdejättiläinen PornHub on hiljattain kärsinyt kielteisestä mediahuomiosta. Lokakuussa brittilehti The Times paljasti, että sivusto ei ole onnistunut poistamaan sivuiltaan niin sanottua kostopornoa, minkä seurauksena mainostajat Kraft Heinz ja Unilever vannoivat, etteivät ne tai niiden tytäryhtiöt enää tee yhteistyötä sivuston kanssa.

Tältä vuodelta sivustolla ja sen käyttämällä mainostoimistolla on esittää myös todellinen menestystarina. Madridilainen Officer & Gentleman (suom. Upseeri ja herrasmies) suunnitteli PornHubin imagoa kiillottavalle hyväntekeväisyysjatkeelle PornHub Caresille kampanjan, joka saavutti miljoonayleisön.

”Aikuisviihteessä on kokonainen genre, joka perustuu kuvaamiseen luonnonrannoilla, jotka ovat aina huippukauniita. Me ihmettelimme, mistä nämä rannat oikein löydetään”, O&G:n toinen perustaja Alex Katz kommentoi Ad Agelle.

”Ne, millä me käymme, ovat täynnä roskia tai muovipusseja.”

Tästä lähti ajatus, joka johti kampanjaan nimeltä ”Dirtiest Porn Ever” eli Likaisinta pornoa ikinä.

Kuvauspaikaksi haettiin huipputörkyinen ranta, joka siivottiin samalla kun näyttelijät tekivät työtään. Kyse nimittäin oli ympäristönsuojelusta, johon PornHub lupasi tehdä pätkän katselukertoihin sidotun lahjoituksen. Rahasummaa ei kerrottu julkisuuteen.

Lisäksi tehtiin hyväntekeväisyyskampanjalle sopiva mainosvideo.

”Koko idea oli saada se näyttämään elokuvatrailerilta, ja kaikkein mielenkiintoisimmassa kohdassa toiminnan peittävät rannan roskat”, O&G:n toinen perustaja Iñiguez de Onzoño selittää.

Perusasiat saatiin helposti kuntoon, hankaluuksia oli löytää ympäristöjärjestö yhteistyökumppaniksi. Officer & Gentleman lähestyi yli 40:ää tahoa ennen kuin pieni brittiläinen muovinkeruuseen merestä erikoistunut Ocean Polymers suostui.

Lopputulos läpäisi somen ja perinteisen median. Ad Agen mukaan kampanjasta kirjoitettiin mediaan 750 artikkelia 75 maassa. YouTubessa traileri on saavuttanut 3,2 miljoonaa katselukertaa. Kuukauden mittaisena kampanja-aikana elo–syyskuussa pornovideo veti PornHubissa yli kuusi miljoonaa katselukertaa, joka on sittemmin noussut 8,3 miljoonaan.

”Ihmiset ottivat sen vastaan hämmästyttävän positiivisesti. Sitä jaettiin saatesanoilla ’Hei, pelastin juuri planeetan’. Pystyin laskemaan 100 000 tviittiä eri ihmisiltä, jotka sanoivat saman asian”, Katz sanoo.

”Mutta monet ottivat asian vakavasti ja näkivät sen sellaisena kuin se oli, juuri kuten halusimmekin.”