Reilut kahdeksan vuotta sitten viehättävä vaaleaverikkö soitti televisiossa ensiviulua niin, että miesyleisökin ymmärsi hetken klassista musiikkia. Eikä kulunut kauan, kun nuori viulisti Linda Lampenius oli Suomen ykkösjulkkis jo paljon ennen Playboy-kuvauksia ja muita Amerikan-tempauksia.

Linda Lampeniuksen uskottuna miehenä toimi manageri Wille Wilenius. Hän oli M&M:n haastattelun aikaan kiireinen kaveri. Puhelinsoittoja tuli Tukholmasta, Lontoosta ja ison veden takaa.

¿ Tämä ei ole vielä mitään. Jos Lindan kehityskaari kulkee yhdestä kymmeneen, olemme nyt kolmosen kohdalla.

Julkisuuden kontrollointia

Wilenius selitti, että koko Linda-ilmiö oli lähtöisin mediasta ja sen kontrolloidusta manipuloimisesta.

¿ Strategia on toiminut. Olemme hallinneet julkisuutta, katsoneet koska on aika tehdä nousuja ja koska laskuja niin kuin nyt, kun lööpit ovat olleet täynnä Lindan kihlauksen purkua ja puhetta uudesta poikaystävästä. Eli nyt on aika toppuutella ja vain vihjailla epämääräisesti todennäköisesti eteen tulevasta Jay Leno Show -esiintymisestä ja vierailusta Fame-sarjassa.

Mediamarssin tueksi Wilenius oli pitkään etsinyt sopivaa kansainvälistä kumppania. Lampenius olikin saanut haastattelun alla sopimuksen Björn Borg -vaatemalliston kanssa.

Tennislegenda Borgin ja viulisti Lampeniuksen uimapukuyhteistyö nousi mediassa lööppeihin, mutta riihikuivaa hommasta ei juuri tullut.

Siideri hyllyihin

¿ Siitä syntyi Linda-siideri, Wilenius naureskelee.

¿ Pirkanmaan Panimo halusi Jari Sillanpään oluen nimeksi. Sillanpää ei moiseen suostunut. Samaan aikaan kiertelimme Jenkeissä ja meillä oli likviditeettiongelmia, joten jotain piti keksiä nopeasti.

Wilenius oli nähnyt takavuosina Australiassa Wankers-Beer -olutetiketin, jossa oli hemaisevia mimmejä. Hän ajatteli, josko moinen toimisi softattuna Suomessa.

¿ Ja toimihan se, pirtusta tehty Linda-siideri nappasi seuraavana kesänä laakista kahdeksan prosentin markkinaosuuden ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Uhosit seitsemän vuotta sitten, että seuraavaksi Linda-siideri menee Ruotsiin ja aihe on Aftonbladetin ja Expressenin lööpeissä viikkotolkulla. Niin ei kait käynyt, vaan siideri hyytyi Suomessakin ennen aikojaan?

¿ Totta. Se että siideri oli tehty pirtuun sekoitti pakkaa Ruotsin suhteen. Samalla Suomessa siiderimarkkina kääntyi hurjaan nousuun ja kilpailu kävi pienelle panimolle liian kovaksi. Mutta olihan se pioneerityötä. Kokonaisuus oli kaikessa lyhykäisyydessään loistava promo-case. Yksi syy tuotteen hiipumiseen oli myös se, että Lindan ja median suhteen ajauduttiin kaikesta "kontrollista" huolimatta sellaiseen saturaatiopisteeseen, että jotain uutta piti keksiä.

Tiet eroavat

Lampenius keksikin uutta ja löysi itsensä Playboy-kuvien jälkeen Amerikasta, josta tie vei kohta Englantiin, jossa nainen muuttui Linda Bravaksi. Wilenius oli siinä vaiheessa jo muissa hommissa.

¿ Meillä oli suuret suunnitelmat ja tulevaisuus tarjosi vaikka mitä, ja teimmehän me Suomen mitassa paljon uutta ja erilaista. Ehkä pää oli välillä liikaa pilvissä, mutta mitä siitä. Yhteistyömme loppuessa totesimme vain, että aikansa kutakin, ja Lindan kannalta se oli ihan järkevää.

Alkuun palatakseni, mihin asti Lampeniuksen kehityskaari ehti yhteistyönne aikana nousta?

¿ Paha mennä sanomaan. Kait se välillä ponnahteli melkein kuutosessa. Mutta mitä moisista, Lindalla menee nyt hyvin ainakin Ruotsissa. Ja nasta nainen se on. Eiköhän hänen tekemisistään vielä kuulla yllättäviäkin juttuja.

Kaappo Karvala