Markkinointi

Laura Kukkonen 16.4. 12:07

Lindex pyrkii naisten ostoskoriin kysymällä suoraan

Kuvakaappaus Lindexin verkkosivustolta.
Lindex kysyy asiakkailtaan, miten ketju voisi inspiroida ja tuoda hyvinvointia naisten elämään.

Stockmann-konserniin kuuluva vaateketju Lindex on aloittanut Sustainable Woman -kampanjan, johon kuuluu asiakkaiden haastatteluja ja avointa keskustelua.

Lindex hakee uutta suuntaa tiedustelemalla asiakkailtaan, mitä he ajattelevat ketjusta.

Juuri alkaneen Sustainable Woman -kampanjan keskiössä on nimenomaan naisten hyvinvointi, koska Lindexin asiakkaista 98 prosenttia on naisia. Ideana on auttaa naisia elämään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Kampanjan filmi kuvaa naisten tasapainottelua omannäköisen elämän ja ulkopuolisten paineiden välillä.

Kampanjaan kuuluu mainoskuvaston lisäksi haastatteluja. Lindex lähettää asiakkailleen sähköpostitse kutsun vastaamaan kysymyksiin hyvinvoinnista ja toiveistaan Lindexin suuntaan. Lomakkeet voi täyttää myös suoraan Lindexin verkkosivustolla.

Lindexin vt. toimitusjohtaja Elisabeth Peregi kertoo, että vaateketju ottaa asiakkaiden hyvinvoinnin osaksi omia kestävyystavoitteitaan. Peregin mukaan Lindexillä on vaikuttajan rooli naisten arjessa.

"Olemme yksi vaatealan suurista yrityksistä, ja siksi voimme vaikuttaa naisten jokapäiväiseen elämään vaatteillamme, viestinnällämme ja toiminnallamme yhtiönä", Peregi sanoo tiedotteessa.

Lindex korostaa kehittäneensä toimintaansa asiakkaiden palautteen pohjalta aiemminkin. Tästä yksi esimerkki on plus-koon vaatteiden tuominen mukaan kaikkiin ketjun mallistoihin.

Lindexin johtoon nimitettiin alkuvuodesta Susanne Ehnbågen, joka aloittaa tehtävässä viimeistään elokuussa 2018. Hänen valinnassaan painoivat varsinkin vähittäismyynnin ja verkkokaupan osaaminen ja kyky toteuttaa suunnanmuutosta.

Aikaisemmin hyvää tulosta tehnyt Lindex ajautui vaikeuksiin viime vuonna. Yhtiön myynti ja kannattavuus heikkenivät, kun mallistot eivät enää käyneet kaupaksi aiempaan tahtiin. Tammikuussa Lindexin emoyhtiö Stockmann kertoi vaateketjun liikevoiton jääneen vuonna 2017 merkittävästi edellisvuodesta. Lindexin oikaistun liikevoiton arvioidaan olleen viime vuonna noin 13 miljoonaa euroa, kun se vuonna 54,9 miljoonaa euroa.

Stockmann aloitti korjausliikkeen vaateketjussa alkusyksyllä ja käynnisti kannattavuuden parantamisohjelman.

Tammikuussa Lindex julkisti valinneensa mediatoimistokseen Dentsu Aegis Networkiin kuuluvan Vizeumin. Samalla yhtiö antoi lupauksen vahvistaa brändi-ilmettään kevään aikana.