Google.fi:n kymmenen suosituinta ja nopeimmin nousevaa hakusanaa ovat tänä vuonna youtube, radio rock, arcade, sampopankki, spele, lirama, hikipedia, myspace, irc ja stardoll. Yleensä kirkkaasti kärkeen sijoittuvat sanat kuten tissit, pano ja seksi eivät tällä kertaa päässeet listalle, sillä luettelon teossa on käytetty törkysuodatinta.

Yritin tulkita listaa, hakea jonkinlaista semanttista järkeä tai ajan henkeä, mutta en tajunnut tästä yhtään mitään.

Hurraa kuitenkin Sampo Pankille! Teitä etsitään näköjään hartaasti googlesta, miksi ihmeessä? Ohjaavatko televisiomainoksenne kiinnostuneet googleen vai onko teillä jotenkin vaikea osoite muistaa? Sehän on siis sampopankki.fi.

Radio Rockille myös hatunnosto. Aivan yhtä haastava osoite radiorock.fi etsitään myös mieluummin googlen kautta.

Mutta spele? Lirama? Ja Stardoll? Epäilen lukihäiriötä - kauan sitten silloin vielä vajavaisesti lukeva pikkusiskoni halusi nimetä Keninsä Livariksi kalenterista löytämänsä Iivari-nimen mukaan.

Mutta nämä eivät voi olla näpyttelyvirheitä, sillä sanojen on täytynyt esiintyä hauissa varsin monta kertaa. Olen selvästikin tippunut world wide webin kelkasta.

Tarkistetaan. Stardoll - tähtien näköispaperinukkeja sähköisessä muodossa. Jopa Camilla Parker-Bowles löytyy (millainen kieroutunut lapsi haluaa pukea ja riisua Camilla Parker-Bowlesia?).

Spele.fi on pelisaitti ja lirama.netistä löytää sanoituksia. Mikään näistä palveluista ei ole minulle tuttu, mutta niin vain niitä etsitään eniten Suomessa - todennäköisesti ja toivottavasti asialla ovat varhaisteinit.

Hämmennyksissäni laajennan perspektiiviä ja käyn vilkaisemassa googlen zeitgeist-palvelua, joka listaa kuukausittain suosituimmat hakusanat maakohtaisesti. Myöskään näissä listoissa ei näytä olevan järjen hiventä.

Suomessa lokakuun hotit sanat olivat puhelinluettelo, javascript, bändipaidat, lävistyskorut, vallila, kemira, käsityö, notkea rotta, gladiator ja kultakala.

Puhelinluettelo? Sitäkö me nyt sitten netistä kaipaamme tänä armon vuonna 2007? Hong Kongin suosituin haku lokakuussa oli muuten Kimi Räikkönen. Norjassa taas kunnianhimoisesti sana menn eli miehet.

Teknologia todellakin muuttaa meitä. Ennen internetin hakupalveluita tiedonjanomme oli paljon maltillisempaa, valikoivampaa. Menimme kirjastoon tai ostimme tietosanakirjan. Soitimme tutuille tai vanhemmille. Kysyimme asiantuntijoilta. Näimme vaivaa.

Nyt haemme himokkaasti heti. Kynnys etsiä tietoa on laskenut todella alas ja nakutamme googleen ja vastaaviin palveluihin päivittäin mitä kummallisempia sanoja. Luotamme myös herkemmin kaikenkarvaisiin tietolähteisiin, vaikka muinoin luotimme vakaasti kuin kallio yksinomaan tietosanakirjojen tekijöihin. Ja ehkä Kekkoseen.

Guardianin mukaan netistä tulee maailman kolmanneksi suurin mainosmedia television ja sanomalehtien jälkeen vuoteen 2010 mennessä (Guardian 3.12.2007). Se ei liene mikään ihme, sillä kun 2000-luvun himokkaalle hakijalle on tärkeää löytää informaatiota vaikkapa liramasta siltä istumalta, siinä peesissä markkinoijankin on syytä pysyä.

Mutta miten kohdistaa keskellä tätä semanttista ja pirstaloituvaa kaaosta, se onkin toinen päänsärky. Näihin haasteisiin törmäsi jo esimerkiksi Facebook, jonka mainossysteemi Beacon uhkasi kertoa muille käyttäjille varsin tarkasti, miten itse kukin netissä käyttäytyy ja kuluttaa.

Haluamme fiksua kohdistusta, mutta emme Big Brother -tulevaisuutta.