Kaikille valtioneuvoston jäsenille tulisi automaattisesti kuulua tasokas esiintymisvalmennus. Ministerit edustavat maailmalla Suomea, ja mitä paremmin he sen tekevät, sitä moninkertaisemmin investointi maksaa itsensä takaisin.

Lisäksi jokaiselle ministerille tulisi kustantaa neuvottelutaitojen valmennusta ja heidät tulisi tarvittaessa velvoittaa käymään kielikoulutuksessa, mikäli kansainvälisillä estradeilla tarvittavaa käytännön kielitaitoa ei ole syystä tai toisesta päässyt karttumaan.

Kulmunigatessa esiintymisvalmennuksen hinta liikkui 50 000 euron kieppeillä. Alaa tunteva ja toimintaansa pitkäjänteisemmin suunnitteleva ostaja saa laatua hivenen edullisemminkin, mutta otetaan tuo tasaluku laskelmien pohjaksi. Kun Sanna Marinin hallituksessa on 19 ministeriä, koko kabinetin valmentaminen kustantaisi pyöreästi miljoona euroa. Olisin iloinen, mikäli omia vero-eurojani käytettäisiin tällaiseen investointiin.

Ministerien taitava esiintyminen kansainvälisillä areenoilla hyödyttää meitä kaikkia. Viestinnässä on pohjimmiltaan aina kysymys vaikuttamisesta: yritämme vakuuttaa kuulijamme tai neuvottelukumppanimme.

Kun ministerimme neuvottelevat esimerkiksi EU:n satojen miljardien elvytyspaketeista, eri virastojen sijaintimaista tai muista rahanarvoisista eduista, on syytä toivoa, että he pärjäävät näissä neuvotteluissa mahdollisimman hyvin.

Pelkästään EU-tasolla liikkuvat summat ovat sellaisia, että taitava neuvottelija tuo kotiin kymmenen tai sata miljoonaa enemmän kuin viestinnällisesti avuttomampi kollegansa. Miljoonan euron investointi ei pelkästään maksa itseään takaisin, vaan sille on odotettavissa koko viestintäalankin mittapuulla huomattavan mojova tuotto.

Ministerimme menestyvät maailmalla sitä paremmin mitä taitavammin he osaavat viestiä. Vaikuttavassa viestinnässä ei ole kyse niinkään tiedon jakamisesta vaan mielikuvien taistelusta. Tähän taisteluun on valmistauduttava parhaalla mahdollisella tavalla.

Sanomattakin on selvää, että jos ministeri haluaa isänmaan asioiden hoitamisen lisäksi sparrata vaikkapa puolueensa asioita tai edistää henkilökohtaisia pyrkimyksiään, näistä koulutuksista laskun kuittaa joku muu kuin me veronmaksajat, mieluiten puolue tai asianosainen itse.

Voi toki kysyä, missä määrin ministereiden esiintymisvalmennusta kannattaa hankkia ostopalveluna. Ministeriöissä työskentelee koko joukko entisiä teräviä toimittajia, jotka varmasti osaavat valmentaa ministereitä mediaesiintymisiin ja sanomien muotoiluun. Viestintäjohdon tehtävä on muutenkin muuttumassa yhä enemmän oman organisaation asiantuntijoiden viestintätaitojen valmentajaksi.

Kulmunigaten ympärillä käyty keskustelu osoitti myös miten viestinnällisiä taitoja pidetään Suomessa yhä toissijaisina, paikoin suoranaisena hömppänä. Kehitystä ei ole vuosien saatossa tapahtunut. Entisen pääministerin Alexander Stubbin retorista taitavuutta pidettiin median kommenteissa aikoinaan pikemminkin arveluttavana, ei niinkään hyödyllisenä ominaisuutena. Sujuvaa viestintää pidettiin jopa kielteisenä, ”amerikkalaisena”, piirteenä.

Hyvät viestintä- ja esiintymistaidot ovat johtotehtävissä kuitenkin välttämätön edellytys. Näitä taitoja ei saada äidinmaidossa, vaan ne ovat poikkeuksetta uutteran harjoittelun tulos. Mitä luonnollisemmalta jonkun henkilön esiintyminen vaikuttaa, sitä pidempään hän on sitä todennäköisesti harjoitellut.

Viestintätaitojen treenaaminen on itse asiassa myös avain spontaaniuteen: mitä enemmän olet harjoitellut, sitä helpommin pystyt myös poikkeamaan käsikirjoituksesta – ja vaikuttamaan entistä tehokkaammin yleisöösi. Siksi viestintätaitoihin kannattaa investoida.

Kirjoittaja Jukka Hakala on Konsulttitoimisto Kotoban toimitusjohtaja.