Konsulttiyhtiöt ja it-talot ovat jo jonkin aikaa osoittaneet kiinnostuksensa luovaa alaa kohtaan. Mainostoimistot ja luovat tekijät saattavat olla ymmällään kehityksestä.

Ranskalaislähtöinen Mobiento / Deloitte Digital in luova johtaja Zélia Sakhi kannustaa ajattelemaan, että konsulttiyhtiöiden yritysostot ovat osoitus luovuuden vallasta.

"Luovalla alalla talousasioista on tehty tabu. Annamme mielellämme muiden puhua rahasta. Silti luova teollisuus on taistellut pitkään pääsystä neuvottelupöytien ääreen, jotta saisimme valtaa muuttaa maailmaa. Nyt maailma on muuttunut ja yritykset ovat muuttuneet. Saammekin yhtäkkiä paikan pöydästä ja pääsyn vallan kahvaan, mutta emme haluakaan sitä. Sen sijaan toimistokenttä pelkää, että konsulttiyhtiöt pilaavat alan", Sakhi sanoo.

Sakhi puhui Vuoden huiput -festivaaleilla. Hän on työskennellyt Mobientolla viisi vuotta, ja oli mukana kun Deloitte hankki digitoimiston vuonna 2015. Sittemmin Deloitte on ostanut muun muassa Ikea n mainostoimistona touhunneen Acne n. Sakhi sanoo, että monet suhtautuvat säälien toimistoihin, jotka joutuvat konsulttien ostamiksi. Konsulteilla ei kuitenkaan ole pahat mielessä.

"Konsulttiyhtiöt haluavat auttaa yrityksiä toimimaan paremmin. Ne ovat huomanneet, että design thinking ja luovan tekemisen prosessi tuovat markkinahyötyä. Suunnittelijavetoiset yritykset ovat kilpailuhenkisiä, menestyviä ja kasvavia", Sakhi sanoo.

Sakhin mukaan luovan alan ja konsulttien maailman oli määrä törmätä.

"Me kaikki yritämme muuttaa tapaa, jolla brändit ja asiakkaat tekevät liiketoimintaa. Objetiivisesti katsoen tarvitsemme toisiamme sen tehdäksemme. Konsultointi tarvitsee disruptiivista ajattelua ja luovuutta sopeutuakseen muutokseen. Luovat tarvitsevat selkänojaa ja dataa muuttaakseen liiketoimintoja sisältä päin, koska luovilla ei ole tarpeeksi isoa mandaattia tehdä sitä itse", Sakhi sanoo.

Sakhi on aiemmin työskennellyt myös Amazon illa Lontoossa. Hän kertoo, että Amazonia voi kuvailla paikkana, johon ylisuorittajat menevät potemaan huonouttaan.

"Siellä sinua ympäröivät todella älykkäät ihmiset. Suurin sieltä saamani oppi on se, että jos ympärillä oleva järjestelmä on suunniteltu murskaamaan ideat ja rationalisoimaan kaiken tekemisen, luovuus kuristuu kasaan vaikka ihmiset olisivat kuinka älykkäitä. Ihmiset tarvitsevat tilaa epäonnistua, leikkiä ja kokeilla."

Sakhi on työskennellyt uransa aikana nimekkäiden asiakkaiden, kuten Samsung in, Volvo n ja Jean-Paul Gaultier in projektien parissa. Yrityksen koko tai brändiarvo ei kuitenkaan tee asiakkaasta automaattisesti hyvää.

"Lempiasiakkaani ovat kaikenkokoisia ja -muotoisia. Ne eivät ole aina suurimpia tai hohtavimpia. Hyvä asiakas kuuntelee neuvojasi, mutta voi myös opettaa jotakin. Nykyisin asiakkaista tulee luovia sparrasukumppaneita, jolloin voi todella rakentaa asioita ja ideoita yhdessä", Sakhi sanoo.