Terveysvalistuksen perinteiset keinot eivät aina tehoa nuoriin, toteaa Aivoliiton yhteisömanageri Sanna Reuna.

Houkutellakseen nuoria ja miehiä aivoterveyden pariin Aivoliitto lähti kehittämään mobiilipeliä. Muutama viikko sitten ladattavaksi tullut SuperBrainer-peli perustuu lisättyyn todellisuuteen. Sen tavoitteena on juurikin löytää hankalasti terveysviestinnän pariin saatavat kohderyhmät, jotka viettävät mieluummin aikansa ruudun äärellä.

"Kansanterveysjärjestöt mielletään vähän vanhanaikaisiksi ja kukkahattutätimäisiksi. Haluamme päästä siitä eroon ja kokeilla uusia asioita. Meille oli iso harppaus lähteä ensimmäisten joukossa kokeilemaan lisättyä todellisuutta. Terveyttä voi edistää myös hauskalla ja leppoisalla tavalla, ettei aina olla vain sormea heristämässä", Reuna kertoo M&M:lle.

Peli on syntynyt yhteistyössä turkulaisen Broomu Digitals in kanssa. Mobiilipeliä varten pelaaja tarvitsee puhelimeen ladattavan Broomun AAVA AR -sovelluksen. Pelin käynnistävänä kohteena toimii Korvaamaton kovalevy -logo.

"Olemme koko marraskuun TPS:n kotipeleissä, joissa pelimainos pyörii jättiscreenillä. Pelistä on myös mainos matsilehdessä. Ottelunäkyvyys on vähän isompi ponnistus lanseerauksen osalta. Testailemme, miten yleisö ottaa pelin vastaan."

Aivoliitto tekee asiassa yhteistyötä TPS:n kanssa, mutta liitto kuitenkin maksaa mainospaikoista.

"Heidän vastaanottonsa asialle on ollut todella hyvä. Heidänkin intresseissään on se, että kannattajat pitäisivät itsestään huolta ja olisivat hyvässä kunnossa", Reuna sanoo.

SuperBrainer on syksyn aikana esillä myös Heureka n Aivot Narikasta! -näyttelyn yhteydessä.

Nyt Aivoliitto suunnittelee, miten peliä voidaan markkinoida vielä laajemmalle yleisölle. Instagram issa pelin traileri on kerännyt jo lähes 100 000 katselukertaa. PR:n lisäksi yksi vaihtoehto voisi olla myös bussimainonta, koska siellä istuessaan ihmiset ehtivät myös ladata pelin puhelimeensa.

"Voisimme hyödyntää mainontaa sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset pysähtyvät hetkeksi paikoilleen."

"Aivoterveyden kannalta emme halua, että ihmiset viettäisivät päätteiden äärellä paljon aikaa. Tämä peli soveltuu nopeaan pelaamiseen", Reuna kertoo.

SuperBrainer-peli on osa monivuotista Korvaamaton kovalevy -hanketta. Aivoliiton työn keskiössä on nyt sairauden ja korkean verenpaineen ehkäisy sekä terveyden ylläpito. Nämä näkyvät myös mobiilipelissä.

"Pelissä on hyviksiä ja pahiksia. Hyviksiä ovat uni, kulttuuri, rakkaus ja terveellinen ruoka, jotka tulevat esiin pelissä vähän huomaamatta. Pahiksia ovat esimerkiksi stressi, suola ja unenpuute", Reuna kertaa.

Artikkelia muokattu 15.11.2018. Poistettu virheellinen tieto kehityskustannuksista ja nakkimuki-sana.