Tyhjyydellään itseään markkinoiva Padasjoen kunta on saanut kilpailijan Amerikasta. Nimittäin Nebraskan osavaltio on lanseerannut huumorimielisen sloganin "Honestly, it's not for everyone". Vapaasti suomennettuna slogan tarkoittaa "Rehellisesti sanoen Nebraskaa ei ole tarkoitettu kaikille".

Nebraskan itseironisen kampanjan mainosteksteissä korostetaan tyhjyyttä ja tylsyyttä, aivan kuten Padasjoen kampanjavideossakin. Esimerkiksi eräässä mainosjulisteessa kerrotaan, että: "Sinun onneksesi täällä ei ole mitään tekemistä". Kuvan voit katsoa täältä.

Washington Post uutisoi, että Nebraska on sijoittunut viimeiseksi halutuimpien matkailukohteiden listauksessa neljänä vuotena putkeen. Ensi keväänä alkavan brändikampanjan tarkoitus on muuttaa ihmisten käsitystä Nebraskasta.

***

Lontoon pormestari Sadiq Khan kielsi pikaruoan mainostamisen kaupungin julkisissa liikennevälineissä. Helmikuun 25. päivän jälkeen Lontoon metrossa, busseissa, jokilautoilla tai paikallisjunissa ei nähdä enää esimerkiksi McDonald'sin mainoksia.

Päätöksellä Lontoo kamppailee Isossa-Britanniassa terveysongelmaksi muodostunutta lasten ylipainoa vastaan.

Päätös perustuu Lontoon kaupungin tekemään kyselyyn, joka keräsi noin 1 500 vastaajaa.

"On selvää, että mainonta vaikuttaa tekemiimme valintoihin, tajusimme sitä tai emme. Lontoolaiset ovat antaneet tukensa roskaruoan ja juomien mainoskiellolle", Khan kertoo.

Päätös on kerännyt myös kritiikkiä. Ulkomainosyhtiö Clear Channelin Ison-Britannian johtaja Justin Cochrane on todennut, että päätös kieltää pikaruokamainonta julkisissa kulkuvälineissä voi tehdä 25–35 miljoonan punnan loven Lontoon julkisista kulkuvälineistä vastaavan yhtiön kukkaroon.

"Tämä päätös on pormestarille hukattu mahdollisuus. Olemme pyytäneet kaupungintaloa keskustelemaan asiasta meidän kanssamme. Me olisimme voineet tehdä yhdessä vielä kunnianhimoisen suunnitelman, jolla taistella lapsien lihavuutta vastaan."

Asiasta uutisoi The Campaign Live.

***

Teknologiajätti Google kertoi viime torstaina muuttavansa mainoslinjauksiaan Euroopassa eurovaalien alla. Asiasta kertoo uutistoimisto Bloomberg.

Ilmoitus on seurausta vuoden kestäneistä maailmanlaajuisista tutkimuksista, joissa on ilmennyt, kuinka suosittuja internet-palveluja on käytetty väärän tiedon levittämiseen vaalien yhteydessä. Lisäksi mainonnan maksanut taho on usein pysynyt piilossa.

Europarlamenttivaalit järjestetään ensi toukokuussa. Viranomaiset ovat ilmaisseet huolensa siitä, että Venäjän rahoittamat, väärää informaatiota levittävät kampanjat erityisesti sosiaalisen median kanavissa voisivat lisätä Moskovan hallintoon myötämielisesti suhtautuvien puolueiden ja ehdokkaiden menestystä vaaleissa samaan tapaan kuin USA:n syksyn 2016 presidentinvaalien yhteydessä.

Kitkeäkseen tällaiset kampanjat sekä niin kutsutut ”pimeät mainokset” Google vaatii jatkossa mainostajaa toimittamaan virallisen hakemuksen. Vasta toimitettuaan hakemuksen mainostaja voi saada oikeuden hankkia poliittista mainontaa ja maksaa siitä. Myös sosiaalisen median suuryritys Facebook on kertonut ottavansa vastaavan menettelyn käyttöön Euroopassa.

Samassa yhteydessä Google ilmoitti julkaisevansa läpinäkyvyyttä EU:n sisällä koskevan raportin sekä hakukelpoisen mainoskirjaston, joka tarjoaa käyttäjälle tietoa siitä, kuka vaalimainoksen on ostanut, mihin hintaan ja kenelle mainos on kohdennettu.

Syyskuussa Google, Facebook, Twitter ja muut tekno- ja mainosyhtiöt hyväksyivät yhdessä pelisäännöt, joilla Euroopassa torjutaan niin sanottujen valeuutisten leviämistä verkkopalveluissa. Osana tätä julistusta Google ja Facebook sitoutuivat ottamaan käyttöön työkaluja, joilla tätä läpinäkyvyyttä lisätään poliittisen mainonnan yhteydessä mainoksissa Euroopassa. Yhdysvalloissa näin on jo tehty.

***

Murobrändi Kellogg’s on onnistunut kumoamaan Yhdistyneiden kuningaskuntien mainontaa valvovan Advertising Standards Authorityn (ASA) antaman Kellogg’sin Coco Pops granola -tuotteen tv-mainoksen esittämistä koskevan kiellon. Asiasta kertovat muun muassa The Guardian ja Daily Mail.

ASA kielsi mainoksen esittämisen elokuussa perustellen päätöstään sillä, että mainos rikkoo sääntöä, jonka mukaan lapsille ei saa mainostaa roskaruokaa.

Vaikka ASA totesi päätöksensä yhteydessä, että granola-tuote itsessään ei ollut roskaruokaa, mainoksen laajempi sisältö ja konteksti rikkoivat ASA:n mukaan Yhdistyneen kuningaskunnan mainontakoodia.

ASAn mukaan mainoksessa, jossa esiintyi Kellogg’sin Coco Pops -suklaamurojen tunnettu maskotti Coco-apina, ei keskitytty riittävästi itse perinteisiä muroja terveellisempään granola-tuotteseen.

Granola valmistetaan myslin tapaan viljoista, kuivatuista hedelmistä, pähkinöistä ja siemenistä. Erona mysliin on se, että granola paahdetaan joko uunissa tai pannulla, kun taas mysliä ei kypsennetä.

Kellogg’sin vastineen mukaan granola-tuote oli mainoksessa selvästi erotettu Coco Pops -tuotteesta. Linjaus siitä, että granola-tuotteen mainonta rikkoo roskaruoan mainontaan liittyviä sääntöjä, olisi Kellogg’sin mukaan ”ristiriidassa hallituksen epäterveellisen syömisen kitkemiseen liittyvien tavoitteiden kanssa ja heikentäisi mainostajien halua kehittää terveellisempiä tuotevalikoimia”.

Riippumattoman arvion jälkeen ASA katsoi, että mainos on sääntöjen mukainen, koska sen pääpaino on granola-tuotteessa, tuote- ja pakkauslähikuvat mukaan lukien. Näin alkuperäinen kieltopäätös kumottiin.

Päätös mainoskiellon kumoamisesta on herättänyt vastustusta liikalihavuutta vastaan kampanjoivien tahojen keskuudessa.

”Näin tapahtuu, kun suuri monikansallinen elintarvikealan yritys käyttää oikeudellista painoarvoaan taistelussa sellaisia sääntöjä vastaan, jotka vaikuttavat yrityksen voittoihin. Hintana on lastemme tulevaisuuden terveys. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miksi tarvitsemme hallitukselta vahvoja toimenpiteitä, joilla lapsia suojellaan epäterveellisen ruoan markkinoinnilta”, sanoo Caroline Cerny liikalihavuutta vastaan kampanjoivasta Obesity Health Alliance -keskusjärjestöstä.

***

Black Friday -tarjouksiin otettiin viime viikolla varaslähtö muuallakin kuin Suomessa. The Drum kertoo nettishoppailun kiihtyneen heti kiitospäiväaterian jälkeen torstai-iltana. Yhdysvaltain sadasta suurimmasta jälleenmyyjästä 80:tä prosenttia seuraavan Adobe n raportin mukaan kiitospäivän nettiostosten arvo kasvoi Yhdysvalloissa 28 prosenttia vuoden takaisesta 3,7 miljardiin dollariin. Kasvu tuli ennen kaikkea mobiiliostamisesta. Kiitospäivä oli Adoben mukaan ensimmäinen päivä, jolloin älypuhelimilla tehtiin ostoksia miljardilla dollarilla.

Varsinaisen Black Fridayn verkkokauppa kasvoi Yhdysvalloissa The Drumin mukaan 23 prosenttia kuuteen miljardiin dollariin. Fyysisissä kaupoissa Black Fridayn myynti sen sijaan väheni 4–7 prosenttia.

BBC:n mukaan myös Britanniassa Black Fridayn myynti väheni fyysisissä kaupoissa vuoden takaiseen verrattuna, mutta kasvoi verkkokaupassa. Korttimaksudatan perusteella britit tekivät black fridayna tänä vuonna lukumääräisesti enemmän mutta hinnaltaan halvempia ostoksia kuin viime vuonna.