RadioGaala

M&M 7.5.2015 09:51 päivitetty 4.2.2016 10:55

Loop rohmusi palkintoja RadioGaalassa - "Jonkun on keksittävä fillari, jotta muut voivat ajaa sillä"

Kuvakaappaus RadioGaalan verkkosivuilta.
Kuvakaappaus RadioGaalan verkkosivuilta.

Viime vuoden parhaat palkittiin eilen keskiviikkona RadioGaalassa.

Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedian vuosittain järjestämä RadioGaala palkitsi radio- ja musiikkialan viime vuoden parhaat tekijät eilen keskiviikkona 7. toukokuuta.

Radio Suomipopin juontaja Jaajo Linnonmaa ja Aamulypsy-ohjelma pokkasivat jälleen kerran vuoden radiojuontaja ja -ohjelma -palkinnot. Kanavista Loop rohmusi palkintoja useissa kategorioissa.

Kuuntelijat valitsivat Linnonmaan jo viidettä kertaa parhaaksi radiojuontajaksi. RadioGaalan nettiäänestykseen osallistui tänä vuonna peräti 56 000 suomalaista.

Vuoden kotimaiseksi radiobiisiksi nousi äänestyksessä Haloo Helsingin Beibi. Lisäksi Haloo Helsinki nappasi jo toistamiseen voiton vuoden yhtye -kategorian äänestyksessä. Yhtye sai yli 13 000 ääntä.

RadioGaalassa palkittiin alan parhaimmistoa kaikkiaan 19 eri kategoriassa. Yleisöäänten lisäksi voittajien valinnasta vastasivat media-alan asiantuntijoista koostuva tuomaristo sekä kaupalliset radiokanavat.

Vuoden parhaan valtakunnallisen radiokanavan tittelin nappasi Nelonen Median Loop, joka lanseerattiin vuoden 2013 lopulla.

Tuomariston puheenjohtaja, Idealist Groupin toimitusjohtaja, Juha Tynkkynen kehui kanavan konseptia.

"Loop on ottanut hienosti huomioon sosiaalisen median ja digitaalisuuden. Kanava haastaa alan muita toimijoita. Jonkun on keksittävä fillari, jotta muut voivat ajaa sillä", Tynkkynen summaa tiedotteessa.

Paikallisradioiden parhaaksi valittiin puolestaan Radio Pori.

Oivaltavia kampanjoita

Vuoden asiakaspromootio -ja vuoden verkkototeutus -kategorioiden voitot nappasi Bassoradio. Vuoden asiakaspromootioksi nousi kanavan, Lyhty ry:n ja RAY:n yhdessä tuottama ohjelmasarja Isäntänä Kari Aalto. Vuoden verkkototeus -palkinnon kanava sai Basso on demand -palvelustaan, jossa ideana oli luoda "Radion Netflix". Tuomariston mukaan kyseessä oli tyylikäs ja selkeä toteutus, joka toimii koko toimialalle pilottina.

"Kanava on sisäistänyt, että digitaalisuus on tulevaisuutta. Palvelussa on Basson näköinen graafinen ilme, joka vastaa tämän päivän haasteeseen", kommentoi tuomaristo Basson verkkototeutusta.

Vuoden äänituotannoksi valittiin Radio Aallon Kuka siellä puhuu? ja vuoden radiopromootioksi Radio Helsingille suunniteltu Radio Helsingin Ystäväklubi. Tuomariston mukaan promootio oli oivaltava tapa reagoida kanavan tilanteeseen.

"Toiminnallisuus muutettiin nopeasti teoiksi. Tällä promootiolla kehitettiin täysin uusi ansaintalogiikka radiolle", kehui tuomaristo.

Uuden ajan toimenkuva palkittiin

Vuoden radioammattilaisen tittelin nappasi uuden ajan ammattilainen, Loopin some-manageri Jekku Berglund, joka tuomariston mukaan on luonut tyhjästä uuden toimenkuvan radiomaailmaan.

"Jekku on uuden ajan radion tekijä. Työ on näkyvää ja toimenkuva tuo alalle uutta sisältöä. Jekku on talentti ja somehahmo, jonka jälkeen muihinkin yrityksiin on alettu palkata some-managereja", perustelee tuomaristo valintaa.

Vuoden radiotoimittajaksi valittiin puolestaan Radio Cityn Oulun aluetuottaja Henri Laukka. Vuoden musiikkipäällikön tittelin sai Nelonen median Mikko Koivusipilä ja vuoden ohjelmapäällikön Kristiina Komulainen.

Vuoden levy-yhtiönä palkittiin Universal Music Finland ja vuoden levy-yhtiöpromoottorina jälleen kerran Warner Music Finlandin Ramona Forsström, jolle voitto oli jo kuudes perättäinen.

Vuoden myyntitiimin valtakunnallisen kategorian voiton nappasi Nelonen Median myyntitiimi, joka onnistui kasvattamaan Nelonen medioiden radiomyyntiä merkittävästi vuonna 2014. Paikalliskategorian voittoon ylsi SBS Discovery Radion Oulun paikallinen myyntitiimi, joka tahkosi suurta kasvua vaativalla markkina-alueella.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö