Vuosi 2009 oli vaikea markkinointiviestintätoimistoille myös Venäjällä. Mainosmarkkinoiden on arvioitu romahtaneen jopa 30 prosenttia.

Suomalaisista Venäjän-valloittajista parhaiten porskutti tapahtumiin ja pr-viestintään erikoistunut Louder Group, jonka henkilökunta tuplaantui viiteentoista.

Venäjän Louderia vetää saksalaissyntyinen Danilo Lange, joka meni perustamaan Red Bullin toimintoja Venäjälle vuonna 2003 ja vaihtoi Louderiin vuonna 2007.

- Me emme istu mediakakun päällä kovin vahvasti, Lange sanoo.

Varsinaista riemukulkua vuosi 2009 ei tosin ollut Louderillekaan. Liikevaihto putosi edellisen vuoden 1,4 miljoonasta 894 000 euroon ja liiketulos supistui miltei nollaan.

- Päätimme jo alussa, että toiminta Venäjällä merkitsee pitkäjänteistä sijoitusta. Tarkoituksemme ei ole tehdä pikavoittoja, vaan kehittää kestävää ja tuottoisaa liiketoimintaa sekä kasvattaa luottamusta. Se on Venäjällä erityisen tärkeää, Lange sanoo.

Media on kallista

Jos Suomessa puhutaan median sirpaloitumisesta ja murroksesta, Venäjällä sama tapahtuu suuremmassa mittakaavassa.

Langen mukaan perinteinen media on maassa ylihinnoiteltua, koska vain muutamat mediatalot pystyvät toimimaan kaikilla kymmenellä aikavyöhykkeellä.

- Kaikkien on pakko ostaa mainostilaa näiltä pääasiassa valtion omistamilta mediataloilta. Jos yritysten myynti tippuu 50 prosenttia, totta kai ne leikkaavat mediabudjettejaan. Niiden täytyy silti viestiä kuluttajille ja ohjata rahat muualle. Me teemme niitä muita markkinointimuotoja, Lange kertoo.

Internetin käyttö markkinoinnissa kasvaa kovaa vauhtia myös Venäjällä. Vertailun vuoksi: Venäjän omassa "facebookissa" Vkontaktissa on miltei 50 miljoonaa käyttäjää.

- Internetin rooli kasvaa koko ajan, kun muu media on kallista. Samoin promootio ja PR kasvavat. Ihan kuin ihmiset olisivat vasta ymmärtäneet, ettei kaikki olekaan kiinni mediasta, Lange kertoo.

Kumppanit hakuun

Langen mukaan Venäjän markkinoille on vaikea tulla ensinnäkin maan valtavan koon takia. Toisekseen venäläiset vierastavat yhteistyötä ventovieraiden kanssa. Suomalaisten eduksi toimii pitkä yhteistyön ja kaupankäynnin historia.

Venäjän maantieteellinen koko tarkoittaa sitä, että Moskovan ja Pietarin ulkopuolella pitää käyttää aivan toista strategiaa kuin lännen suurkaupungeissa.

- Opin jo Red Bullin kanssa, että maakuntiin päästäkseen pitää olla kumppaneita. Emme tehneet Louderinkaan kanssa aluksi juuri mitään Moskovan ja Pietarin ulkopuolella. Nyt meillä on partnereita, joiden kanssa pienemmissäkin kaupungeissa tapahtumien järjestäminen on mahdollista.

Venäjän Louderin suomalaisasiakkaita ovat esimerkiksi Luhta, Hannes Snellmann, Paulig ja Stockmann-konsernin Hobby Hall.

Venäläisistä asiakkaista merkittävimpiä on ollut jääkiekkoliiga KHL, jolle Louder teki viime vuonna nettisivut, graafisen ilmeen, markkinointistrategian ja logon. Asiakkuuden Louder sai liigaa rahoittavan kaasujätti Gazpromin kautta, jolle toimisto on tehnyt myös töitä.