Luksusbrändit kuuluvat stereotyyppisen ajattelun mukaan superrikkaiden elämäntyyliin. Versace, Armani ja Bulgari tai vastaavat merkit kulkevat maailman varakkaiden matkassa laukkuina, kenkinä ja vaatteina sekä monesti myös sisustustuotteina.

Nyt superrikkaat haluavat luksusbrändätä myös kotinsa ja asuntonsa, kertoo Bloomberg. Sen mukaan maailmalla on tällä hetkellä tekeillä yli 400 brändikotiprojektia.

Brändäys kannattaa, koska Bloombergin mukaan varakkaat asunnonostajat ovat valmiita maksamaan niistä huomattavasti enemmän kuin ei-brändätyistä kodeista. Bangkokissa brändi nostaa kodin arvoa 132 prosenttia ja Kuala Lumpurissa 69 prosenttia. Tiedot perustuvat konsulttiyhtiö Knight Frank LLP :n raporttiin, jonka mukaan Thaimaassa miltei 40 prosenttia uusista asuinrakennuksista on brändättyjä.

Eniten brändikoteja on Dubaissa. Euroopassa kotien brändääminen taas ei ole vielä kovin kehittynyttä, koska kaikista maailman brändikodeista vain 7 prosenttia sijaitsee Euroopassa.

Bloombergin mukaan himotuimmista kodeista monet ovat hotellibrändien mukaan brändättyjä koteja, kuten JW Marriott, Four Seasons, Versace ja Aman Resorts. Näissä kohteissa on tarjolla myös hotelleista tuttuja palveluja.