Lapin markkinointi- ja viestintätalo House of Lapland ryhtyi tänä vuonna yhteistyöhön Instagram-vaikuttajien kanssa houkutellakseen lisää kesämatkailijoita.

The Lapland Bucket List -kampanjassa luontokuvaajat Eeva Mäkinen, Daniel Taipale ja Konsta Punkka sekä Nude Yoga Girl kiersivät viikon ajan Lappia ja julkaisivat reissusta kuvia Instagramissa.

House of Laplandin mukaan Instagram-päivitykset tavoittivat 3,4 miljoonaa ihmistä. House of Laplandin matkailun ohjelmapäällikkö Katariina Imporanta kertoi heinäkuussa M&M:lle, että tavoitteena on saavuttaa miljoona silmäparia. Näin ollen tavoitteet ylittyivät yli kolminkertaisesti.

Neljällä Instagram-vaikuttajalla on yhteensä yli 2,2 miljoonaa seuraajaa. Katselukerroista yli 3,2 miljoonaa kerättiinkin vaikuttajien omissa Instagram-kanavissa. Kampanjan tulos syntyi ilman erillistä mainosbudjettia.

Jokainen neljästä vaikuttajasta julkaisivat sopimuksen mukaan vähintään kolme päivitystä viikon ajalta Instagram-tileillään. Reissuviikko näkyi myös heidän Instagram Stories -tarinoissa. Mukana oli myös Only in Lapland -kanaviin tehtäviä takeover-tempauksia. House of Lapland keräsi samalla kuva- ja videomateriaalia Lapin materiaalipankkiinsa.

Kampanjan tarkoituksen on ollut tuoda esille muun muassa Lapin valokuvausolosuhteita, hyvinvointia ja luontoelämyksiä sekä tilaa, valoa, vapautta ja paikalliskulttuuria.

nude

Lapin matkailun haasteena on kasvun painottuminen talvikaudelle. Sen vuoksi matkailijoille halutaan kertoa myös kesän taiasta.

"Yöttömän yön perinteinen kuvasto ei vetoa tämän päivän elämyksiä etsiviin matkaajiin. Kyseiset Instagram-vaikuttajat edustavat haluttua kohderyhmää, ja pystyvät välittämään Lapin kesän tunnelmaa ja mahdollisuuksia seuraajilleen aidolla innostuksella", Imporanta kertoo tiedotteessa.

Kampanjalla haluttiin viestiä luonnossa olon mahdollisuuksia, rauhallisuutta, kesäyön valoa ja saavutettavuutta.

eeva

Tunniste #LaplandBucketList nousi House of Laplandin mukaan esiin myös muiden käyttäjien postauksissa. Markkinointitalo aikoo hyödyntää teemaa aihetunnisteena myös tulevissa kampanjoissa. Suunnitelmissa on haastaa Lapin matkailijoita kertomaan omista Bucket List -kokemuksistaan.

House of Lapland toteutti kampanjan yhteistyössä Metsähallituksen luontopalveluiden, Ruka-Kuusamon matkailun, Pyhä-Luoston Matkailun, Kemijärven Matkailun ja Posion Matkailuyhdistyksen kanssa.