Toimistot

Miten luodaan moderni 2020-luvun mainostoimisto?

Valmista vastausta ei ole kenelläkään, mutta Dynamo & Sonin toimitusjohtajana aloittanut Anna Holtari haluaa löytää kysymykseen ratkaisun. Siksi Holtari on perustanut yhtiölle oman ­advisory boardin, joka aloitti toimintansa kesäkuussa.

Advisory board on ikään kuin hallituksen kevyempi muoto. Sillä ei ole juridista vastuuta, vaan kyse on luotettujen neuvonantajien raadista.

Dynamo &Sonin uuden advisory boardin jäsenet ovat mediatoimisto Toinen Helsingin perustajiin lukeutuva markkinointiviestinnän konkari Ville Toriseva, Valion brändijohtaja Hanna Hiekkamies, OP-ryhmän johtotehtävis- sä pitkään toiminut hallitusammatti- lainen Olli Latola, mobiilipelien kehitys- ja julkaisuyhtiö Kuuhubbin operatiivinen johtaja Pasi Piipponen sekä kasvuyritysten vero- ja yhtiöoikeudellisiin asioihin erikoistunut Lea LankinenKPMG:ltä.

Tavoitteena on keskustelun, haastamisen sekä pidäkkeettömän ideoinnin avulla tuoda yhtiön johtoryhmälle strategista sparraamista ja näkemystä kilpailukyvyn säilyttämiseksi haastavalla markkinalla.

”Haluan, että advisory boardin jäsenet kysyvät ne vaikeat kysymykset, jotta osaamme sitä kautta varautua niihin ennen kuin asiakas tai kilpailijamme kysyy ne”, kiteyttää Holtari.

Advisory boardin keskeinen voima on Ville Torisevan mukaan eri taustoista tulevien asiantuntijoiden dialogin synnyttämä aivomyrsky. Toriseva on toiminut aiemmin muun muassa Asuntomessujen ja Basso- radion advisory boardin jäsenenä.

”Kun mukana on ihmisiä perinteisen teollisuuden puolelta, startup- puolelta ja digitaalisesta maailmasta, syntyy paljon näkökulmia tilanteessa, jossa yritys etsii uutta suuntaa.”

”On kiinnostavaa nähdä, ­miten näin monipuolinen tiimi toimii yhdessä, miten jäsenet kykenevät löytämään yhtiölle neuvoja, kuinka yhtiö ottaa niistä kiinni ja miten ideat alkavat arjessa toteutua. Tällaisia oppeja ei saa kirjoja lukemalla”, Toriseva sanoo.

Advisory boardin etu verrattuna hallitustyöskentelyyn on yhtiön oman kuplan ulkopuolelta tuleva näkökulma. Lisäksi advisory board ei hallituksen tavoin keskity menneisyyteen tai lähitulevaisuuteen.

”Näen advisory board -toiminnan dynaamisena, pitkälle tulevaisuuteen katsovana ja kokonaisuutta kehittävänä. Sitä ei ole kahlehdittu mihinkään sapluunaan”, arvioi Valion brändijohtaja Hanna Hiekkamies.

Asiantuntijat uskovat, että tulevaisuuden parhaat mainostoimistot profiloituvat vahvasti johonkin tarkoin määriteltyyn visioon, Anna Holtarin sanoin ”omaan pohjantähteensä”. Tämän strategian kirkastamisessa advisory boardilla on keskeinen rooli.

Dynamo & Son on profiloitunut asiakkuuksiensa kautta vahvasti yhteiskun- nalliseksi toimistoksi. Syöpäsäätiölle suunniteltu Roosa nauha -kampanja sai toukokuussa kunnia-maininnan AdProfit-gaalassa. Muita toimiston asiakkaita ovat esimerkiksi Kela ja Terveystalo.

”Toimiston tulee sisäistää, mitkä ovat sen ydinpalvelut. Strategiatyössä on kyse myös ovien sulkemisesta. Mahdollisesti myös rahaa taloon tuovia projekteja ei pidä tehdä, mikäli ne eivät istu toimiston ydinosaamiseen”, sanoo Toriseva.

Hanna Hiekkamies toteaa, että raha ei saa koskaan olla yritykselle visio, vaan seuraus hyvästä visiosta. Tämä visio voi olla esimerkiksi suomalaisten hyvinvoinnin edistäminen markkinointiviestinnän keinoin.

”Kun toimisto ajattelee asioita valmiiksi laajemmin kuin vain kaupallisesta kulmasta, on helpompi lähteä tekemään puhuttelevia toteutuksia. Avoin suhde asiakkaan kanssa on tärkeää. Me tarvitsemme tukea siinä, miten yhdessä määritellyt tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi esitetään yrityksen johdolle”, sanoo Hiekkamies.

Holtari toteaa, että nykyään markkinointiosaston iso tehtävä on lobata omia asioitaan ja hakea mahdollisesti lisärahoitusta.

”Aina on liian vähän aikaa ja rahaa. Siksi tehtävämme on auttaa asiakasta määrittämään, miten käytössä olevat resurssit hyödynnetään parhaiten”, kiteyttää Anna Holtari.

Holtarin oma tausta on peliteollisuudessa, ja hän on työskennellyt muun muassa ohjelmistoyhtiö Sulakkeen eri yksiköissä. Monet entisistä kollegoista vaikuttavat nyt menestystä niittävien pelifirmojen, kuten Rovion, Small Giantin ja Supercellin, taustalla.

Holtari haluaa Dynamo & Sonin olevan toimistokentän ketterä startup. Hän on omaksunut pelialalta jatkuvan kehittämisen ja nopean testaamisen mallin.

”Tehdään nopea toteutus, esimerkiksi betaversio. Kun sitä on testattu käytännössä, voimme tehdä korjausliikkeitä. Samalla tavalla pelipuolella jokin hahmo tai ominaisuus voidaan ottaa pois, jos se ei toimi”, havainnollistaa Holtari.

Dynamo & Son

Perustettu: 1989 (nimellä ­Etelä-Helsingin Dynamo)

Henkilöstö: Noin 30, joista muutama on traineeta

Liikevaihto: 3,96 milj. euroa (2017)

Myyntikate: 3,1 milj. euroa (2017)

Tilikauden tulos: 39 000 euroa (2017)

Liikevaihtotavoite (2019): 3 milj. euroa, josta myyntikatteen osuus 2,4 milj. euroa

Asiakkaita: Nelonen Media, Kela, Skoda, Terveystalo, Syöpä- säätiön Roosa nauha -kampanja