Tavoitteena on juhlia koko vuosi, toteaa Sherpan toimitusjohtaja Linda Keinänen.

Juhlan syytäkin on, sillä luova toimisto täyttää tällä viikolla 10 vuotta. Toimiston virallinen syntymäpäivä oli eilen maanantaina.

Keinäsen mukaan tänä vuonna on luvassa erikoisia, markkinointiin liittyviä yhteistyöprojekteja. Juhlavuoden suunnittelu on vielä kesken.

"Ajatuksena on ostaa markkinointiviestintää toisilta toimistoilta. Siitä tulee hauskaa ja erikoista", Keinänen sanoo M&M:lle.

Yhteistyöprojektit Sherpa aikoo toteuttaa hyvällä mielellä, sillä toimisto ei näe toisia toimistoja varsinaisina kilpailijoina.

"Jokaisella toimistolla on Suomessa paikkansa", Keinänen toteaa.

Muutoksen vuosi

Sherpalla on takanaan muutoksen vuosi, sillä toimisto aloitti keväällä strategisen siirtymän markkinointiviestintätoimistosta luovaksi toimistoksi.

Keinäsen mukaan mainostoimisto ei sanana enää kuvannut tarkasti sitä, mitä toimisto teki, eikä markkinointiviestintätoimistokaan ei täysin kuvannut yrityksen toimintaa.

”Se oli selkeä sellainen paikka, että meidän täytyi kiteyttää toimintaamme. Meidän tuloksemme tulee luovasta suunnittelusta, joten miksi emme käyttäisi itsestämme sitä nimitystä. Siksi olemme nyt luova toimisto.”

Lönnrotinkadulle viime vuonna muuttaneen toimiston strategiatyö aloitettiin sisäisesti työntekijöiden kesken ja viimeisteltiin yhtiön hallituksen kanssa. Suunnitelmaa lähdettiin jalkauttamaan välittömästi, ja työ jatkuu tänä vuonna.

”Minulla oli kaksi vuotta sitten sellainen fiilis, että Sherpa oli kolmikymppinen kaupunkikulttuuria kuluttava kundi, jonka naisystävä oli juuri soittanut olevansa raskaana. Tuli sellainen kela, että oli aika miettiä maailmaa ja asioita uusin silmin. Tällä hetkellä olemme jo aika stabiilissa vaiheessa, arki alkaa rullata. Isoin muutos on ollut omistuspohjan ja johtajuuden muutos. Näiden muutosten vuoksi olemme voineet keskittyä uuteen suuntaan.”

Mitä Sherpa sitten nykyään tekee eri lailla kuin ennen? Keinäsen mukaan uuden luovan suunnan vuoksi toimiston asiakastyö liittyy luovaan konseptointiin tai ongelmanratkaisuun.

Toimisto on ollut mukana suunnittelemassa useita Helsingin kaupungin projekteja. Toimisto oli esimerkiksi luomassa Helsinki-infoa. Toimiston ajattelu liippaakin nyt myös palvelumuotoilua. Keinänen kuvailee, että Sherpa haluaa kasvaa tulevaisuudessa nimenomaan laadullisesti.

”Suurin osa tekemisestämme on ihan perinteistä markkinointiviestintää, jota me diggaamme tehdä tosi paljon.”

Sherpa tekee esimerkiksi töitä Sokoksen ja Prisman pukeutumispuolen kanssa. Muita toimiston asiakkaita ovat muun muassa HSL, vihreät ja Paulig.

Yli kahden vuoden ajan Sherpaa luotsannut Keinänen on Sherpan ensimmäinen toimitusjohtaja, joka ei ole kuulu toimiston perustajiin.

Kesyttämätöntä ajattelua

Keinänen aloitti yhteistyön Sherpan kanssa kahdeksan vuotta sitten. Finlaysonin ja Familonin markkinointipäällikkönä työskennellyt Keinänen kertoo, että toimiston ajattelussa oli vaaran tuntua.

"Kesyttämätöntä ajattelua."

Sherpan erikoisuus on ollut nuoren ja haastavan kohderyhmän tavoittaminen. Keinänen uskoo, että 18 henkilöä työllistävä toimisto on onnistunut tässä, koska sen työntekijät edustavat tätä kyseistä kohderyhmää.

”Osaaminen kumpuaa siitä, millaisia ihmisiä meillä on töissä. Jos tekijät itse kuuluvat nuoreen kaupunkilaiseen kohdetyhmään, niille on myös helppo suunnitella markkinointia. Täällä on paljon fiksuja ihmisiä, joilla on laaja katsantokanta kaupunkikulttuuriin.”

Strategian terävöittäminen oli Sherpalle välttämätön taloudellisen kasvun vuoksi. Kultainen Sherpa Oy:n liikevaihto on pyörinyt kahden miljoonan euron tietämille neljän viime vuoden ajan.

Keinäsen mukaan tämä kertoo liiketoiminnan saturaatiopisteen saavuttamisesta. Viime vuoden liikevaihto asettuu noin 2,6 miljoonaan euroon. Liikevaihto kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 30 prosenttia. Myyntikatetta toimisto teki viime vuonna 1,8 miljoonaa euroa.

"Teemme 10 prosentin tuloksen. Se on suoritteena aivan ok, mutta ei erinomainen."

"Viime vuosi ei ollut vaikea, mutta se oli erilainen. Meillä ei ollut paletti vielä kasassa."