Moko Market & Cafe

www.moko.fi

perustettu: 1991 (Moko Market & Cafe vuodesta 2008)

henkilöstö: 13

liikevaihto: n. 1,5 miljoonaa euroa

sisustuksen suunnittelijat: Lilli, Susu ja Maija Toukolehto

Ikea -professori Saara Taalaksen mukaan niin sanotut kolmannet tilat ovat lisääntymässä. Tilat tulevat sekoittumaan mediasisältöihin ja teknologioihin, ja niiden avulla tehdään yhä enemmän leikkimielisiä kokeiluja. Samalla tilojen pysyvyys vähenee.

Tämä tarkoittaa, että tilojen perinteiset raja-aidat ovat murtumassa. Taalas käyttää uusista muodoista ilmausta hybriditila.

Helsingin Punavuoressa sijaitseva Moko Market & Cafe on esimerkki tästä ilmiöstä. Sisustuskauppana aloittanut putiikki tarjoaa nykyään aiempaa laajempia lifestyle-palveluita.

Moko on toki edelleen sisustustavarataivas, mutta sieltä voi nykyään ostaa myös kirjoja ja vaatteita. Se on lisäksi kahvila ja suosittu lounaspaikka. Viikonloppuisin voi mennä brunssille.

Kaksi palvelua on kuitenkin ylitse muiden: inspiroiva leikkipaikka lapsille ja kymmenen hengen neuvottelutila, jonka käyttäminen ei maksa mitään.

Ylihintaiset asiat ovat vetovoimaisia edustamansa vaurausmielikuvan vuoksi. Myös ilmainen vetoaa, varsinkin jos kohtaamme sen yllättävässä yhteydessä.

Mokosta voi siis hyvillä mielin ostaa kalliita tavaroita, kun kaupan päälle saa ilmaisen neukkarin.