Toimistot

M&M 11.10. 08:24

Luovat toimistot etsivät ahkerasti huippuosaajia: "Riman on oltava kaikissa rekrytoinneissa riittävän korkealla"

Antti Mannermaa
SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantalan mukaan toimisto on rekrytoinut kesälomakauden jälkeen seitsemän uutta työntekijää.

Luovat toimistot etsivät jatkuvasti uusia osaajia. Heitä ei kuitenkaan ole helppo löytää.

Markkinointiviestintätoimistot ovat rekrytoineet uutta väkeä ahkerasti tänä vuonna. SEK on palkannut 14 uutta työntekijää, joista seitsemän kesälomakauden jälkeen. Henkilöstömäärä on kasvanut yhdeksällä, sillä lähtijöitä on ollut viisi.

SEK työllistää nyt 88 henkeä. Toimitusjohtaja Jaakko Rantala kertoo, että uusien työntekijöiden haku jatkuu. SEK etsii ensisijaisesti luovia suunnittelijoita.

"Positiivinen taloustilanne näkyy. Nykyiset asiakkaat kasvavat ja on tullut myös uusia asiakkaita. Syksyllä ja alkutalvesta rekrytoidaan varmasti lisää väkeä", kertoo Rantala.

SEK on käynyt läpi yt-neuvottelut kahtena edellisenä vuonna ja karsinut henkilöstöä rajusti.

Viestintätoimisto Republic of Communications on toimitusjohtaja Hasse Erangan mukaan pestannut 12 uutta työntekijää tänä vuonna.

Republicin henkilöstömäärä on Erangan mukaan lähes tuplaantunut viime vuoden lokakuusta. Toimistossa työskentelee nyt 30 työntekijää.

"Tarvetta on lukuisiin eri tehtäviin ja etsimme aktiivisesti uusia kasvoja. Meillä on erityinen tarve luovan puolen suunnittelijoille, sisällöntuottajille sekä hyville ja kokeneille asiakkuusjohtajille", kertoo Eranka.

Myös Hasan & Partners ja Bob the Robot ovat rekrytoineet uusia osaajia. Hasan on toimitusjohtaja Panu Nordlundin mukaan palkannut 19 uutta työntekijää vuodessa.

Bob the Robot on puolestaan rekrytoinut yhdeksän uutta henkeä, kertoo toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

Bobilla henkilöstön määrä on lähtijät mukaan laskettuna kasvanut viidellä, Hasanilla puolestaan vähentynyt yhdellä.

"Varmasti julkistamme syksyllä ainakin yhden tai kaksi uutta rekrytointia. Haluamme vahvistaa strategiajohtoa, suunnitteluosaamista ja myös digitaalisen kyvykkyyden osa-alueita", Rajasuo kertoo.

"Haemme parhaillaan uusia ihmisiä erityisesti data- ja teknologiapuolelle. Syksyllä meillä aloittaa viitisen uutta työntekijää", kertoo Hasanin Nordlund.

SEKin Jaakko Rantalan mukaan kilpailu huippuosaajista on luoville toimistoille nyt suuri haaste.

Kansainvälisten suuryritysten ohella muun muassa tieto- ja konsulttiyritykset sekä startupit kilpailevat samoista tekijöistä.

"Riman on oltava kaikissa rekrytoinneissa riittävän korkealla. Osaamisen ohella uuden ihmisen persoonan on istuttava yhtiön toimintakulttuuriin ja arvoihin. Nousukaudella kilpailu on kaikkialla kovaa. Ei ole helppoa löytää hyviä ja kaikilta osin sopivia tyyppejä", kertoo Rantala.

Rajasuo on Rantalan kanssa samoilla linjoilla. Esimerkiksi kuuma peliala vetää nuoria tekijöitä puoleensa.

"Mainosala ei välttämättä ole enää parhaille ajattelijoille ihan ensimmäinen vaihtoehto", tiedostaa Rajasuo.

Vaikka toimistot tarvitsevat sekä nuoria tekijöitä että senioreja, raikkaat ja tuoreet ajatukset tulevat Hasse Erangan mukaan nuorilta. Yksi keino löytää tuoretta voimaa on kumppanuusmalli.

"Olemme käynnistäneet strategisen kumppanuuden Haaga-Helian kanssa. Yhteisen partnerisopimuksemme ja trainee-ohjelmamme kautta saamme nuorta, valmistuvaa talenttia sisään", Eranka kertoo.

 

Maltillista kasvua

SEKin liikevaihto oli elokuussa päättyneellä tilikaudella 12,5 miljoonaa euroa ja myyntikate 9,4 miljoonaa euroa. Tulos oli noin miljoona euroa.

Republic of Communicationsin liikevaihto oli tuoreimmalla tilikaudella noin 2,4 miljoonaa euroa, tulos noin 400 000 euroa ja myyntikate noin 2 miljoonaa euroa.

Hasan & Partnersin liikevaihto tilikaudella 2017 oli 15,1 miljoonaa euroa ja myyntikate 11,3 miljoonaa euroa. Toteutunut EBIT oli 288 000 euroa.

Bob the Robotin liikevaihto oli 10 miljoonaa euroa, tulos 2 miljoonaa euroa ja myyntikate 8 miljoonaa euroa.

Bob, Hasan ja SEK arvioivat myyntikatteen kasvuksi kuluvalla tilinkaudella noin 10 prosenttia, Republic of Communications reilut 20 prosenttia.

 

Freetyö lisääntyy

Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton MTL:n toimitusjohtajan Tarja Virmalan arvion mukaan verkostojen ja freelancereiden käyttö on kasvanut luovissa toimistoissa.

"Työn määrä toimistoissa heittelee. Kuormia tasaamaan ostetaan verkostosta palveluja projektiluontoisesti", kertoo Virmala.

Toimitusjohtajat vahvistavat Virmalan arvion trendistä oikeaksi.

"Osaajien liikkuvuus on aktivoitunut. Käytämme projekteissamme erityisesti kansainväliseen Grey-verkostoomme kuuluvia asiantuntijoita aina tarpeen tullen", kertoo SEKin Jaakko Rantala.

"Luova markkinointi on enenevässä määrin muuta kuin markkinointiviestintää. Tähän tarvitaan uusia kollaboraatioita", säestää Bobin Miska Rajasuo.

 

Laatua, ei määrää

Nousukaudella kysyntä kasvaa ja työvoiman tarve on kova. Tästä huolimatta luovissa toimistoissa ei lähdetä toimitusjohtajien mukaan massarekrytointeihin.

”Sopivat tyypit ovat kiven alla ja myös rekrytointiprosessit vievät oman aikansa. Ei ole mahdollista palkata äärettömän paljon ihmisiä”, sanoo SEKin Jaakko Rantala.

Bob the Robotin Miska Rajasuon mukaan rekrytointi on toimistolla jatkuva prosessi. Koska hyvä maine on toimistolle kaikki kaikessa, Bob the Robot haluaa palkata yhden hyvän ajattelijan kerrallaan.

"Laatu on meille määrää tärkeämpää. Huolimatta suhdanteesta pyrimme olemaan johdonmukaisia ja sopivan kranttuja sen suhteen, keitä meille otetaan. Kun hyvä ihminen löytyy, pyrimme tarjoamaan hänelle kiinnostavia tehtäviä."

 

Työpaikka tutuksi

Ennen vanhaan toimiston kulttuuriin saattoi kenties uida sisään kaikessa rauhassa. Nyt siihen ei ole enää aikaa, sanoo Hasan & Partnersin Panu Nordlund.

”Nyt tarvitaan hemmetin hyvä On Boarding -prosessi. Utu Linna aloitti meillä vuodenvaihteessa Talent Directorina. Hän vastaa On Boarding -kehityksestä ja fasilitoinnista. Tähän on pakko kiinnittää erityistä huomiota.”

Myös muilla toimistoilla on käytössään erityisiä perehdyttämisohjelmia, jotka jatkuvat intensiivisesti muutaman ensimmäisen viikon ajan.

”Muodostamme myös työpareja siten, että uusi työntekijä saa parikseen työntekijän, jolla on jo kokemusta talosta. Hän pystyy opastamaan uuden ihmisen talon tavoille paljon nopeammin”, havainnollistaa SEKin Jaakko Rantala.

 

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 8.10.2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.