Cannes Lions

Järjestyksessään 66. Cannes Lions juoksuttaa lavalle komean joukon kansainvälisiä puhujia. Suomalaisista nimistä lavalla nähdään Tokiossa vaikuttava R/GA- toimiston Executive Creative Director Niklas Lilja ja suomensukuinen TBWA-pomo Troy Ruhanen. Helsinkiläinen Kurio tuo lisää suomalaisväriä, kun sen perustajakolmikko pitää Cannes Lionsin aikana workshopin tekoälyn hyödyntämisessä markkinoinnissa. Lisäksi Kurio tekee tutkimuksen sosiaalisen median käytöstä Cannesin voittajatöissä.

Aiemmin tänä keväänä festivaaliorganisaatio julkaisi vuoden 2019 tapahtuman kymmenen pääteemaa, joista Palais des Festivals juhannusviikolla täyttyy.

Esiin nousevat ainakin brändien merkityksen pohtiminen kulttuurin kontekstissa, luovuuden merkityksen todistaminen, vastahakoisen kuluttajan tavoittaminen luovan strategian avulla, erottuvan asiakaskokemuksen luominen sekä luottamuksen, eettisyyden ja läpinäkyvyyden tematiikka.

Brändien pyrkimyksestä merkityksellisyyteen on puhuttu Cannesissa jo muutama vuosi, mutta nyt fokus on pääteemojen tasollakin siinä, miten merkityksellisyys ja kannattava liiketoiminta yhdistetään. Cannesin vahvuus eivät tietenkään ole vain nimekkäät puhujat, vaan konkreettiset esimerkit. Niitä näkee kilpailutöissä, mutta myös lavalla.

Ylevien aiheiden ohella nimekkäitä puhujia riittää. Mikä muu seminaari juoksuttaa jo avauspäivänä lavalle Marie Kondon, Arianna Huffingtonin ja Vanity Fairin päätoimittajan Radhika Jonesin?

Cannes Lions on luovuuden festivaali, jossa palkitaan maailman parasta mainontaa, mutta bisnesseminaarinakin se toimii hyvänä viihdemaailman, tieteen ja kansainvälisen liike-elämän Kuka kukin on -listauksena.

Skaala on mieletön. Markkinointialalta puhumassa ovat gurut David Drogasta Sir John Hegartyyn. Harvardin yliopiston psykologian professori ja bestseller-kirjailija Steven Pinker puhuu otsikolla The Art of Asking Questions. YouTuben Director of Fashion Derek Blasberg esittelee Tiffanyn strategiaa videopalvelussa.

Luovuuden osalta viihdeteollisuus on aina ollut iso osa Cannes Lionsia. Se näkyy puhujalistoilla, joissa brändit yrittävät hurmata myös tuomalla mukanaan maailmantähtiä.

Roma-elokuvallaan Oscareissa hurmannut Alfonso Cuarón on mukana keskustelussa, jossa määritellään aktivismia (Defining Art + Activism). NBA-suuruus Dwayne Wade on puhumassa Budweiserin kutsumana. ­Amerikkalaisen tv-yhtiön NBC:n isännöimän Saturday Night Live -sarjan luoja Lorne Michaels puhuu otsikolla In a World of Disruption, Storytelling Wins.

Näyttelijä Jeff Goldblum on saanut aiheekseen kevyesti The Future of Entertainment.