Järjestyksessään 66. Cannes Lions -festivaali järjestetään 17.–21.6.2019. Sometoimisto Kurio n toimitusjohtaja Tommi Opas on nähnyt, kuinka alan kattotapahtuma on muuttunut 1990-luvun loppupuolelta lähtien.

"Siellä on nyt edustettuina paljon myös meidän toimialaamme lähellä operoivia yrityksiä kuten Facebook ja Google. Meille Cannesista on tullut vuosi vuodelta yhä relevantimpi tapahtuma", Opas sanoo.

Kurio tutkii tänä vuonna sosiaalisen median roolia ja merkitystä Cannesin voittajatöissä kahdeksatta kertaa. Lisäksi toimisto pitää Cannesissa työpajan, joka käsittelee tekoälyn hyödyntämistä markkinoinnissa.

"Odotamme myös, että pääsemme esittelemään mielipidejohtajuuttamme sekä oppimaan uutta maailman parhaista luovista töistä. Cannesiin kokoontuvat kaikki alan huiput. Se on hyvin inspiroiva keskustelufoorumi."

Hasan & Partners in luova johtaja Tobias Wacker on samoilla linjoilla Oppaan kanssa.

"Cannes ei ole pelkkä mainosfestivaali. Siellä puhutaan paljon luovuudesta, mutta myös bisneksestä. Mukana on paljon eri alojen toimijoita, kuten konsulttitaloja ja teknologiayrityksiä. Se on hyvin kiinnostavaa."

Pääfestivaalin yhteydessä järjestetään myös nuorille luoville tekijöille tarkoitettu Young Lions -kilpailu. Bob the Robot in suunnittelija Aino Soukko osallistuu kilpailun Digital-kategoriaan yhdessä Kirsi Pyrhösen kanssa.

Soukko on mukana Young Lions -kisassa nyt toista kertaa.

"Odotan mielenkiintoisia puheita, inspiroivia kohtaamisia ja yleisesti hyvää meininkiä. Etenkin meille nuorille suunnittelijoille tämä on ­erinomainen tilaisuus päästä oppimaan alan guruilta. Panokset ovat isot. Jos Cannesissa pääsee palkintopallille, edessä on mahdollisesti heti kiinnostavampi kansainvälinen ura", pohtii Soukko.

Osallistuminen Cannesiin maksaa per henkilö vajaa 10 000 euroa. Halvasta huvista ei siis ole kyse. Miksi on edelleen niin tärkeää olla paikalla?

Wörks in suunnittelija ja partneri Jaakko Veijola arvioi, että Cannesin erityisasemaa selittää osin se, että suomalaiset ovat seminaarikansaa ja tapahtuma toimii eräänlaisena kesän avauksena. Merkittävä asia on kuitenkin myös yhdessä ammennettava oppi asiakasyritysten kanssa.

"Tärkeä osa festivaalia on jakaa asiakkaan kanssa kaikki, mitä päivän aikana on nähnyt. Asiakas ja mainonnan suunnittelija kokevat luovuuden eri tavalla. Tästä viriävä keskustelu on rikastava kokemus ja keskeinen syy olla paikalla."

Suomalaisten yhteishenki on Cannesissa vahva. Kaikkien vastaajien mukaan kaverin voitosta iloitaan kuin omasta.

"Kaikkien etu on, että suomalainen luova työ ja markkinointi saavat enemmän huomiota ja sen kansainvälisen arvostuksen, jonka moni duuni ansaitsee. Ei ole mitään väliä, mikä toimisto tai kuka asiakas saa voiton. Kyse on kollektiivisesta riemusta, kuten jääkiekon maailmanmestaruuden kohdalla", kiteyttää Tommi Opas.

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 12/2019.