Erilaisia salaliittoteorioita vuoden 2016 presidentinvaaleista on internet pullollaan, monet uskovat venäläisten vaikuttaneen vaaleihin, toiset saarnaavat liskoihmisten salaliiton olleen kaiken takana.

Andrew Bosworthin mukaan Trumpin voitto ratkesi kuitenkin hyvin yksinkertaisesta syystä: Trumpin vaalikampanja oli hänen mukaansa paras digitaalinen mainoskampanja koskaan. Arviolle antaa melkoista painoarvoa Bosworthin työhistoria: vuoden 2016 vaalien aikaan hän työskenteli Facebookilla mainonnasta vastaavana johtajana.

Pontta näille puheille antaa myös Trumpin tämän vuoden vaalien digijohtaja Gary Coby. Hänen mukaansa vuoden 2016 vaaleissa Trumpin tiimi käytti somekampanjassaan 5,9 miljoonaa erilaista mainosta, vaalitappion kärsineen Clintonin tiimi hyödynsi vain 66 000 erilaista mainosta.

Trumpin kampanjaa onkin syytetty mikrotargetoinnista, eli sopiviksi muokattujen viestien kohdentamisesta erittäin pienille ryhmille. Vaikka kampanjasta vastuulliset henkilöt ja Facebook kiistävät tämän, löytyy data-analyysin avulla selviä merkkejä mikrotargetoinnista. Useiden eri yliopistojen yhteisessä sometutkimuksessa havaittiin, että jatkuvasti muuttuvista Facebook-mainosten hinnoista voitiin päätellä vaalikampanjoiden kohdentavan mainoksiaan äärimmäisen tarkasti. Esityksen aiheesta voi käydä lataamassa täältä.

Facebook on tehnyt päätöksen olla rajoittamatta poliittista mainontaa palvelussaan. Päinvastaiseen ratkaisuun on päätynyt toinen somejätti Twitter, jonka alustalla poliittista mainontaa ei sallita laisinkaan. Erikoista kyllä, Facebook-pomo Mark Zuckerberg itse toivoo valtionhallinnon luovan selkeät ja sitovat pelisäännöt vaalimainontaan somealustoilla.

Tällä hetkellä Zuckerbergin ja Facebookin valta on huima. Yhtiön sisäiset päätökset ja algoritmien muutokset voivat vaikuttaa rajusti eri ehdokkaiden näkyvyyteen palvelussa. Tämä saattaa johtaa kiusaukseen, jossa Facebook ja Zuckerberg nostavat presidentiksi parhaiten Facebookille sopivan ehdokkaan – eivät koko kansalle parasta.