Media

Maarit Alkula 7.3. 13:01 päivitetty 7.3. 13:03

M&M kysyi Forbesilta Saara Aaltoa käsittelevän jutun virheistä – lehti poisti jutun ja lopetti yhteistyön sen kirjoittajan kanssa

Arvostetun talouslehti Forbesin jutussa oli useita virheellisiä väitteitä, jotka herättivät Suomessa ihmetystä.

Talouslehti Forbes julkaisi maanantaina nettisivuillaan Saara Aallosta kertovan jutun, joka herätti Suomessa kummastusta. Tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa ihmeteltiin muun muassa, mistä ovat peräisin tiedot, joiden mukaan Aalto muun muassa auttoi hankkimaan Suomeen 150 miljoonaa euroa turismituloja. Forbesin jutussa väitettiin myös muun muassa, että X-Factoria seuranneiden 12 kuukauden aikana Aallosta olisi kirjoitettu suomalaisissa tiedotusvälineissä yli 11 000 kertaa.

Aiheesta ovat kirjoittaneet muun muassa Iltalehti, Yle ja Ilta-Sanomat.

Forbesin jutun kirjoittanut toimittaja Christian Guiltenane on osallistunut Saara Aallon fanikirjan englanninkielisen version kirjoittamiseen. Iltalehti huomauttaa, että lisäksi Guiltenane ilmoittaa LinkedInissä työskentelevänsä ”Saara Aallon kanssa albumin lanseerauksessa, Euroviisuissa ja hänen näkyvyytensä lisäämiseksi lehdistössä ja digitaalisessa mediassa”.

M&M kysyi Forbesin toimitukselta, mistä jutun kummalliset tiedot ovat peräisin. Forbesin Euroopan-toimituksen editori Alex Wood kiitti yhteydenotosta ja lupasi toimituksen selvittävän asian Guiltenanelta.

Forbes otti jutun pois sivuiltaan ja siihen aiemmin johtaneet linkit lakkasivat toimimasta. Juttu on kuitenkin yhä luettavissa täällä.

Torstaina Forbesin kanssa työskentelevän Hawthorn Advisors -toimisto välitti M&M:lle tiedon, että Forbes on lopettanut yhteistyön Aallosta jutun kirjoittaneen avustajan kanssa.

”Juttu poistettiin sivustoltamme, koska se ei noudattanut tiukkoja toimituksellisia ohjeitamme, joihin kuuluu muun muassa kaikenlaisten eturistiriitojen tuominen julki”, sanotaan Forbesin kommentissa.

Faktat sinne päin

Suomessa on arveltu, että Guiltenanen jutussa turismituloiksi mainitsema 150 miljoonan euron summa saattaa olla peräisin Turun yliopiston dosentin Mikko Wennbergin Uuden Suomen blogissa esittämästä arvioista, josta M&M julkaisi uutisen vuonna 2016. Wennberg ei kuitenkaan arvioi Aallon Suomeen tuomia turismituloja, vaan että Aalto on saanut kolmen kuukauden aikana medianäkyvyyttä 150 miljoonan euron edestä.

Myöskään jutussa esitetty väite nollasta pisteestä tuomaristoilta Suomen euroviisukarsinnoissa ei pidä paikkaansa. Aalto sai raadeilta yhteensä 67 pistettä.

Sen sijaan Saara Aalto on kertonut Facebook-sivullaan pettymyksestään siihen, miten hänelle nolla pistettä antaneen mediaraadin jäsen kommentoi esitystä.