Mainokset

M&M 31.12.2014 09:17 päivitetty 4.2.2016 10:50

M&M valitsi: Vuoden 2014 mainosten top 10

Tässä ovat M&M:n toimituksen mielestä vuoden 2014 kymmenen parasta videomainosta.

Markkinointi&Mainonta-lehden toimitus katsoo viikosta toiseen useita erilaisia mainoksia. Jotkut mainokset unohtuvat saman päivän aikana, kun taas joistain mainoksista keskustelemme kuukausia myöhemminkin.

Keräsimme tämän vuoden mainosvideoista kymmenen spottia tai kampanjaa, jotka meidän mielestämme kuuluvat vuoden top 10 -listalle.

Mainokset on listattu satunnaisessa järjestyksessä.

Huonekalujätti Ikea julkaisi tänä vuonna "kirjakirjan" ja uuden tuotteen mainos muistuttaa vahvasti Applen tuotemainoksia. Mainostoimisto BBH Asia Pacific toteutti Experience the power of a bookbook -spotin.

 

Time to play ball -mainos vaikuttaa ensin urheilubrändin mainokselta, kunnes kuvaan ilmestyvät makupaloja kopittelevat kissat. Karkkibrändi Marsin omistaman kissanruokabrändi Temptations Tumblersin mainoksen on toteuttanut Adam&Eve/DDB.

 

Amerikkalaisolut Budweiserin koiranpennun ja hevosen välisestä ystävyydestä kertova, hellyyttävä Puppy Love -mainosvideo nähtiin amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelun eli Super Bowlin mainoskatkolla. Mainoksen toteutti Anomaly. Mainosvideota on katsottu Youtubessa yli 50 miljoonaa kertaa.

 

Procter & Gamblen kuukautissuojista tuttu Always-brändi julkaisi kesällä Always #LikeAGirl -spotin. Mainoksessa kysytään naisilta, mieheltä ja pojalta, mitä tarkoittaa, jos joku juoksee tai heittää palloa "kuin tyttö". Sama kysymys esitetään myös tytöille. Videota on katsottu Youtubessa yli 50 miljoonaa kertaa.

 

Miltä näyttäisi sota Lontoossa? Tähän kysymykseen vastaa Pelastakaa lapset (Save the Children) -järjestön Most Shocking Second a Day Video -spotti. Don't Panicin toteuttamassa 90 sekunnin videossa nähdään miten sota vaikuttaisi brittitytön elämään. Videon tarkoituksena on herättää ihmiset ajattelemaan Syyrian tilanteen seurauksia.

 

Grey London ideoi ja kuvasi yhdellä otolla Icons-mainosvideon sanomalehti Sunday Timesille. Mainoksen ajatuksena oli esitellä tapahtumia, joista otsikot tänä vuonna syntyvät. Videolla nähdään ikonisia välähdyksiä taiteen ja viihteen maailmasta.

 

Uusiseelantilainen ajoturvallisuusmainos pysäyttää. Clemenger BBDO:n tuottamassa Mistakes-mainoksessa aika pysähtyy ennen vakavaa onnettomuutta ja autoja ajavat kaksi miestä keskustelevat tilanteesta.

 

Ruotsalainen lasten syöpäjärjestö Barncancerfondenilla oli tänä vuonna Tukholman metron laiturilla hiuksianostattava kampanja. Laiturin mainostaulussa näkyvän tytön hiukset hulmuavat metron saapuessa. Mainostoimisto Garbergsin mainoksen lopussa paljastuu, että tytöllä on syöpä ja hiukset olivat peruukki.

 

Brittiläisen tavaratalon John Lewisin joulumainos on joka vuosi "odotetuin" mainos. Tämän vuoden #MontyThePenguin-kampanjassa seikkailevat pieni poika ja tämän Monty-pingviini. Videon on toteuttanut Adam&Eve/DDB.

 

Kauppaketju Sainsbury'sin joulumainos herätti paljon keskustelua ja mainoksesta valitettiin Britannian mainosten sääntelyelimeen satoja kertoja. AMV BBDO:n tekemä mainos kuvaa tositapahtumia joulupäivältä vuonna 1914, kun molemmat Saksan ja Britannian sotilaat pudottivat aseensa, tulivat esiin juoksuhaudoistaan, lauloivat yhdessä joululauluja, pelasivat jalkapalloa ja vaihtoivat lahjoja.

 

Top 10 -mainosten lisäksi M&M:n toimitus haluaa nostaa esiin kolme bonusvideota vuoden varrelta.

Yksi vuoden hittiviraaleista oli ohjaaja Tatia Pilievan First Kiss. vaatemerkki Wren Studiolle tehtyä videota on tähän mennessä katsottu Youtubessa yli 96 miljoonaa kertaa. Pilieva ohjasi videolle jatko-osan, Undress Me, jota on katsottu yli 18 miljoonaa kertaa. Suuteluvideosta tehtiin myös useita parodia- ja matkimisvideoita.

 

"Maailman tylsimmän mainoksen" teki kamerabrändi Leica. Yhtiö julkaisi mainoksen, jossa Leican T System -kameran alumiinikuorta kiillotetaan käsin 45 minuutin ajan.

 

Viimeisenä listalla on Shakiran ja jogurttibrändi Activian mainos, josta tuli maailman kaikkien aikojen jaetuin mainos. La La La (Brazil 2014) -videota on katsottu Youtubessa yli 430 miljoonaa kertaa. Käytännössä mainosvideo on Shakiran musiikkivideo. Videon alussa ja lopussa kuitenkin mainitaan Activia ja video myös tukee YK:n Maailman ruokaohjelma WFP:n kouluruokakampanjaa.

 

Jos tiedät parempia mainosvideoita tältä vuodelta, niin jaa linkki meille ja muille alla olevassa kommenttiosiossa.

Tämän listan myötä M&M kiittää lukijoitaan vuodesta 2014 ja toivottaa kaikille onnellista uutta vuotta 2015!

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö