Mainokset

M&M 31.12.2015 09:31 päivitetty 4.2.2016 11:04

M&M valitsi: Vuoden 2015 mainosten top 10

Kuvakaappaus Love Has No Labels -videosta.

Tässä ovat M&M:n toimituksen mielestä vuoden 2015 parhaat mainosvideot.

Markkinointi&Mainonta-lehden toimitus katsoo joka viikko useita erilaisia mainosvideoita. Jotkut mainoksista unohtuvat saman päivän aikana, kun taas joistain mainoksista saatamme keskustella kuukausia myöhemminkin.

Keräsimme tämän vuoden mainosvideoista kymmenen parasta spottia tai kampanjaa.

Tässä on parhaat mainokset satunnaisessa järjestyksessä.

Ruotsin Unicefin kampanjafilmissä viikatemies nousee vuorille ja laulaa lempiasioistaan, kuten bakteereista ja parasiiteista. Sound of Death -mainos on saanut inspiraationsa Sound of Music -musikaalin My Favourite Things -laulusta. Mainosvideon toteutuksesta vastasi mainostoimisto Forsman & Bodenfors.

 

Italialainen verkkolehti Fanpage toteutti sosiaalisen kokeen, jossa 7-11 -vuotiaita poikia pyydettiin läpsäisemään tyttöä. Tuloksena syntyi ajatuksia herättävän Slap her -spotti.

 

Haluaisitko ostaa aseen, jolla on tapettu? Tämän kysymyksen esitti States United to Prevent Gun Violence -järjestön kampanjavideo Guns with History. Videon toteutti Grey New York.

 

Teleoperaattori AT&T muistuttaa Close to Home -kampanjavideolla, että älypuhelimen räplääminen voi aina odottaa, etenkin autoa ajaessa. Mainostoimisto BBDO New York vastasi mainoksen toteutuksesta.

 

Love Has No Labels -kampanjan mainosvideo havainnollistaa konkreettisella tavalla, kuinka merkityksettömiä ulkoiset tekijät ovat ihmissuhteissa. Mainostoimisto R/GA New Yorkin ja tuotantoyhtiö Persuade Contentin Ad Councilille toteuttamassa mainoksessa pariskunnat ja ystävät näyttäytyvät yleisölle jättimäisen röntgennäytön takaa.

 

Saksalaisen supermarket-ketjun Edekan joulumainos tuo esille vanhusten kokeman yksinäisyyden. Tunteita herättävän mainoksen toteutti mainostoimisto Jung von Matt.

 

Japanilaisen kosmetiikkabrändi Shiseidon High School Girl? -mainoksessa on yksinkertainen idea. Mainostoimisto Watts of Tokyon toteuttama video ravistelee katsojan ennakkoluuloja.

 

"Käännän tämän tekstin netissä, eiköhän se ole ihan hyvä", ajattelee varmasti monikin. J. Walter Thompson Amsterdamin käännöstoimisto ElaN Languagesille tekemä Taste the Translation -kampanjavideo kuitenkin havainnollistaa, ettei lopputulos ole aina kovin herkullinen.

 

Ruotsalainen siideribrändi Rekordelig lanseerasi kesällä ensimmäisen globaalin markkinointikampanjassa. Saatchi & Saatchin toteuttama Silver Skaters -spotti pyrkii kiteyttämään ruotsalaisuuden ytimen. Mainoksessa nähdään kahden miesluistelijan jäätanssi talvisessa maisemassa. Mainosvideon ohjasi Volvon Epic Split -mainoksesta tunnettu ruotsalainen Andreas Nilsson.

 

Lämmityslaitteitakin valmistava ranskalainen Atlantic Group halusi osoittaa pattereidensa tehon erikoisella mainosvideolla. Leo Burnett Pariisin toteuttamassa 37 Days -mainoksessa seurataan lasikuution tapahtumia 37 päivän ajan. Patterin lämpö sulattaa jäät ja saa kasvit kasvamaan reilussa viidessä viikossa.

 

Top 10 -mainosten lisäksi M&M:n toimitus haluaa nostaa esiin kaksi bonuskampanjaa vuoden varrelta.

Kissanruokabrändi Friskies käynnisti yhdessä BuzzFeedin kanssa Dear Kitten -mainossarjan jo vuonna 2014. Tänä vuonna sarjassa on ilmestynyt muun muassa epävirallinen Super Bowl -mainos ja tarina ystävyydestä.

 

Leo Burnett Madrid toteutti Espanjan lotolle jouluksi animaatiomainosvideon. Mallinukketehtaan yövartija Justinosta kertova mainosvideo on kuin animaatiostudio Pixarin lyhytfilmit.

 

Jos tiedät parempia mainosvideoita tältä vuodelta, niin jaa linkki meille ja muille alla olevassa kommenttiosiossa.

Tämän listan myötä M&M kiittää lukijoitaan vuodesta 2015 ja toivottaa kaikille onnellista uutta vuotta 2016!

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö