- Se on pääasiassa sellaista kirjanpitotyötä, kuvailee vuoden verran toimineen Tulos Helsinki Oy:n perustajiin kuuluva Lasse Larvanko hakukoneoptimointia.

Tällä Larvanko tarkoittaa, että hakukoneoptimointia on tehtävä yhtä huolellisesti kuin kirjanpitoa, kaikkien osa-alueiden on oltava kunnossa eikä työ valmistu kertaurakalla.

- Hakutuloksissa sijoittumiseen vaikuttaa kolme seikkaa, sivuston tekniikka, sisältö ja maine, jatkaa yhtiökumppani Nicolas Fogelholm.

Työtehtävinä hakukoneoptimointi tarkoittaa ensinnäkin julkaisualustan ja rakenteen laittamista hakukoneiden arvostamaan ja ymmärtämään kuntoon.

Toiseksi sivuston sisältöä on muokattava siten, että käytetyt termit vastaavat ihmisten tekemiä hakuja. Jos esimerkiksi halutaan myydä traktoreita, ei haittaa, jos kyseinen termi esiintyy sivulla. Fogelholm näyttää Tuloksen asiakkaan Mascusin verkkosivua, jossa traktori ja traktorit mainitaan kieltämättä usein.

- Mutta tämä on ihan luonnollista ja hyvää suomen kieltä edelleen, korostaa Fogelholm.

Kolmas askel on saada sivuston maine eli käytännössä sisään tuleva linkitys kuntoon. Mascusin kohdalla tämä on esimerkiksi tarkoittanut Alma Median palvelujen keskinäisen linkityksen kehittämistä.

Linkkifarmista jäähylle

Tällä hetkellä viisi henkeä työllistävän Tuloksen rooli optimointihankkeissa on pääasiassa konsultoiva.

- Tuotamme tarpeen vaatiessa kyllä sisältöäkin, mutta iso osa työstä on päälle katsomista. Yritykset haluavat oppia itse, Fogelholm sanoo.

Työn arkisuudesta huolimatta hakukoneoptimoinnilla on Larvangon mukaan edelleen hieman kyseenalainen maine.

- Suomessa ala on nuori ja tekijöitä on monenlaisia. Isot kansainväliset toimijatkin ovat olleet toistaiseksi aika vaisuja.

Ulkomailla käytetään listasijoitusten parantamiseen myös varsin kyseenalaisia keinoja, kuten esimerkiksi linkkifarmien luomista.

- Ainoastaan kolme ylintä sijoitusta merkitsevät, Larvanko sanoo esitellen tuoreimpia silmänliiketutkimuksia hakukonetulossivuilta.

Tulosten manipuloinnista seuraa kuitenkin rangaistuksia - pahimmillaan se, että yritys poistetaan Googlen hakutuloksista kokonaan.

Tulos takaa tuloksen

Hakukoneoptimointia tarjoavat yritykset julistavat mielellään hakukonemarkkinoinnin kustannustehokkuutta. Tulos ei tee tässä poikkeusta.

- Hakukoneoptimointi tuo takuulla eniten myyntiä per käytetty euro, Fogelholm sanoo.

Tästä huolimatta myynti ei aina ole helppoa, koska asiakkaiden käsitykset vaihtelevat.

- Joku saattaa sanoa, että me teimme sen jo. Tai sitten ihmetellään hintojamme, kun "hakusanamainonta on niin halpaa", Fogelholm sanoo.

Tuloksella on kuitenkin riittänyt asiakasvirtaa perustajien oman verkoston, hyvän hakukonenäkyvyyden sekä yhteistyökumppanina toimivan Dagmarin ansiosta. Eikä kasvukiireitä ole muutenkaan.

- Teemme tätä, koska pidämme työstä ja saamme oppia samalla. Suurin haasteemme on uusien ihmisten rekrytointi, summaa Larvanko.