Yrittäminen

Aleksi Ylä-Anttila 16.1. 14:44

Maailmalla suosioon noussut suomalainen startup pääsee käsiksi 15 miljardin dollarin markkinaan: "Paljon potentiaalia"

Supermetrics
Supermetricsin uusi työkalu avaa pääsyn uudelle markkinalle.

Yrityksen suunnitelmissa on avata toimipiste ulkomaille lähitulevaisuudessa.

Supermetrics on vuonna 2013 perustettu suomalainen startup, joka auttaa firmoja seuraamaan eri alustoilla tapahtuvaa markkinointiaan.

Supermetricsin kehittämä markkinoinnin raportoinnin automaatiotyökalu kerää dataa eri markkinointikanavista ja yhdistelee ne raporteiksi Google Sheetsiin tai Google Data Studioon.

Nyt Supermetrics on julkaissut uuden Supermetrics for Excel -tuotteen. Lanseerauksen myötä analytiikkatyökalu tulee myös Microsoft Excelin käyttäjien saataville.

Supermetrics on nopeasti kerännyt uskollisen asiakaskunnan digitaalisen markkinoinnin ammattilaisista, jotka käsittelevät työssään paljon dataa eri lähteistä. Supermetrics kerää dataa yli 50:stä eri alustasta ja verkostosta yhdistäen sen selkeiksi, visuaalisiksi raporteiksi, joiden avulla yritykset voivat tehdä parempia, tietoon perustuvia päätöksiä.

Googlen puolella yrityksen tuote on jo saavuttanut suosiota maailmalla. Supermetricsillä on tällä hetkellä yli 400 000 käyttäjää yli 120 maassa. Sitä käyttävät yritykset kuluttavat mainontaan vuosittain yli 15 miljardia dollaria eli reilut 13 miljardia euroa.

Asiakkaita ovat muun muassa BBC, iProspect, Dyson ja Nestlé. Marraskuussa 2017 Supermetrics sai 3,5 miljoonan euron rahoituksen liiketoiminnan kasvattamiseen OpenOcean-pääomasijoittajalta.

Supermetricsin toimitusjohtaja Mikael Thuneberg kertoo M&M:lle, että uuden Supermetrics for Excel -tuotteen lanseeraus on merkittävä etappi yrityksen kasvutarinassa.

"Meidän tuotteemme Googlen puolella on ollut hyvin suosittu. Kuitenkin monet firmat operoivat edelleen Microsoft Officen puolella. Siellä markkina on noin kahdeksan kertaa isompi kuin Googlen vastaavalla tuotteella. Uusi tuote avaa meille nyt pääsyn tälle markkinalle", iloitsee Thuneberg.

Katse suunnattu ulkomaille

Itse tuote on Thunebergin mukaan pitkälti samanlainen kuin Googlen puolella käytössä oleva työkalu. Vuosien kokemus ja testaus Googlen puolelta on Thunebergin mukaan näyttänyt, että tuote toimii hyvin ja vastaa niitä tarpeita, joita markkinoijilla on.

"Siksi uskomme, että meillä pitäisi olla nyt hyvät mahdollisuudet saada kasvua firmalle uudella, isolla markkinalla. S&P 500 -listauksen yrityksistä 485 käyttää Microsoftin työkaluja, joten markkina on suuri. Tässä on paljon potentiaalia."

Supermetricsin toimitusjohtaja Mikael Thuneberg uskoo, että yrityksellä on edessä hyvät kasvunäkymät. | Kuva: Supermetrics

 

Yritykset, jotka työskentelevät digitaalisen markkinoinnin parissa voivat säästää työkalun avulla merkittävästi aikaa, kun tiedon kerääminen ja raporttien rakentaminen voidaan automatisoida.

Supermetricsin edellinen vahvistettu tilinpäätös on vuodelta 2017. Yrityksen liikevaihto tilikauden lopussa oli 2,2 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos hieman vajaa 600 000 euroa. Henkilöstön lukumäärä tilikauden lopussa oli 12. Thunebergin mukaan viime vuosi oli yritykselle vahvasti positiivinen kasvun vuosi.

"Sekä liikevaihto että tulos ovat kasvaneet vuoden aikana. Tilinpäätös ei kuitenkaan ole vielä valmis. Emme halua kertoa tarkkoja lukuja ennen tilinpäätöksen valmistumista, mutta kasvua kuvastaa osaltaan se, että meillä on tällä hetkellä töissä jo 34 henkilöä", Thuneberg sanoo.

Kaikkien startupien tavoin myös Supermetricsillä on haasteena löytää riittävä määrä teknisiä osaajia kotimaasta. Katse onkin nyt suunnattu Suomen rajojen ulkopuolelle.

"Tällä hetkellä meillä on toimipiste ainoastaan Helsingissä. Tämän vuoden aikana tarkoitus on avata toimintaa myös muualla. Kartoitamme vaihtoehtoja nimenomaan Suomen ulkopuolelta. Tuotekehityksen kohdalla täällä on haastavaa löytää teknisen puolen osaajia. Se on myynnin ohella keskeinen syy hakeutua ulkomaille."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö