USA:n presidentti, Facebook ja Toyota. Muun muassa nämä kolme maksavat huikeita summia saadakseen näkyä 60 sekuntia Super Bowlin aikana.

Helmikuun toisena päivänä käytävän finaalipelin joukkueet selviävät vasta vajaan parin viikon kuluttua, mutta mainospaikat myytiin loppuun jo marraskuussa. Vielä männävuosina tämä oli tavallista jo alkusyksystä, mutta aikaista loppuunmyyntiä ei ole käynyt viiteen vuoteen. Viime vuosina hinnat ovat toki nousseet, mutta mainosten loppuunmyyntiä on saatu odottaa aivan pelin alle.

Nyt myynti veti ja mediatietojen mukaan 30 sekunnin paikasta maksettiin Fox-kanavalle enimmillään 5,6 miljoonaa dollaria, kun viime vuoden maksimihinta CBS:llä oli 5,3 miljoonaa.

Super Bowlin mainossekunnit ovatkin tiettävästi maailman kalleimpia, vaikka reilun 100 miljoonan katselijan amerikkalaisyleisö kalpeneekin vertailussa joihinkin muihin tv-spektaakkeleihin, kuten Kiinan CCTV:n uuden vuoden gaalalähetykseen ja jalkapallon MM-kisojen finaaliotteluun, joita seuraa reilu miljardi ihmistä ympäri maailman.

Tv-spottien hinnannousu on ollut järisyttävää. Tämän vuoden lukuja ei ole saatavilla, mutta Kantar Median mukaan keskihintojen ennätys nähtiin vuonna 2017, jolloin 30-sekuntinen paikka oli 4,7 miljoonaa taalaa, mikä on noin kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Ennätys saattaa hyvinkin rikkoutua tänä vuonna.

On siis oletettavaa, että minuutin itselleen ostaneet yritykset ja tahot maksavat ainakin lähes maailmanennätyshintoja tv-mainospaikoistaan. Näihin lukeutuu muun muassa presidentti Donald Trumpin kampanja, sillä amerikkalaismedia sai asialle vahvistuksen tiistaina. Minuutin osti myös toinen newyorkilainen presidenttiyttä havitteleva miljardööri Michael Bloomberg. Tarkkaa tietoa minuutin hinnasta ei ole, mutta sen arvioidaan liikkuvan kymmenen miljoonan dollarin tietämillä.

Poliittisten toimijoiden mainostaminen Super Bowlissa on melko harvinaista. Barack Obama osti vuonna 2008 mainosaikaa, mutta vain osaan maasta.

Minuutin ostaneiden joukkoon kuuluu myös somejätti Facebook, joka on ensikertalainen. Yhtiön viestinnästä paljastettiin Wall Street Journalille, että mainoksessa esiintyvät nimekkäät näyttelijät Chris Rock ja Sylvester Stallone.

Muita kymppimiljoonan kerhoon kuuluvia ovat autovalmistajat Hyundai ja Toyota, henkivakuutusyhtiö New York Life ja virvoitusjuomavalmistaja Coca-Cola.

Suurin yksittäinen törsääjä lienee tänäkin vuonna muun muassa Budweiser-olutta valmistava panimoyhtiö Anheuser-Busch InBev, jolta odotetaan Marketing Diven mukaan jopa kahdeksaa spottia lähetykseen. Kantarin mukaan yhtiö törsäsi vuoden 2019 Super Bowliin 52 miljoonaa dollaria, jolla se sai 5 minuuttia ja 45 sekuntia mainosaikaa.

Pidemmät mainokset ovat tänä vuonna jonkinlainen trendi, Foxin urheilumyynnistä vastaava johtaja Seth Winter paljasti Varietylle. Osa spoteista on yli minuutin mittaisia, mutta näistä mainostajista ei vielä ole tietoa.

”Voitte odottaa näkevänne paljon long-formia”, Winter kertoi.