Lokakuussa vietetään rintasyövän vastaista kuukautta. Suomalaiset ovat viime vuosina ottaneet kuukauteen osaa Roosa nauha -kampanjan kautta.

Rintasyöpätietoisuuden lisäämiseen tähtääviä kampanjoita järjestetään myös muualla maailmassa.

Esimerkiksi Accenture Interactive en kuuluva irlantilainen mainostoimisto Rothco järjesti tempauksen Marie Keating -säätiön hyväksi. Se lisäsi "maailman kosketuimpiin rintoihin" kyhmyn. Kyseiset rinnat kuuluvat Dublinissa sijaitsevalle Molly Malone -patsaalle.

Turistit ovat hivelleet Mollyn rintoja niin runsaasti, että pronssipatsaan rintavarustus on pahasti kulunut. Rothcon kampanjassa haluttiin selvittää, huomaako kukaan monista koskettelijoista rintoihin ilmestyvää kyhmyä.

Niin hyvää työtä Rothco teki, että kukaan ei huomannut patsaan vasempaan rintaan lisättyä pientä kyhmyä.

Rothcon strategiajohtaja Kathy Troy huomauttaa AdWeekille, että naiset eivät edelleenkään kiinnitä tarpeeksi huomiota rintoihinsa ja niissä tapahtuviin muutoksiin, vaikka syövän varhainen havaitseminen voi pelastaa ihmishenkiä.

"Tiedämme, että joskus rintojen tutkimisen tärkeyden viesti saattaa kadot pinkkiin mereen", Troy sanoo viitaten rintasyöpäkampanjoinnin tunnusväriin.

Kyhmytempauksesta tuotettiin mainosfilmi ja mukaan otettiin irlantilainen laulaja Imelda May, joka lauloi kampanjaa varten perinnekappaleen Molly Malone.

molly