Kiinalaisyhtiöt ovat ampaisseet joukolla maailman arvokkaimpien brändien joukkoon. WPP:n ja Kantarin julkaisemalla maailman sadan arvokkaimman brändin listalla oli tänä vuonna peräti 17 kiinalaisyhtiötä. Muutos on huima, sillä vuonna 2006 niitä oli listalla ainoastaan yksi.

Peräti viisi kiinalaisyhtiötä kipusi niiden 20 brändin joukkoon, jotka kasvattivat arvoaan eniten vuoden aikana. Kovimman nousun teki alkoholivalmistaja Kweichow Moutai, jonka arvo paisui peräti 58 prosenttia.

Moutain arvostus kipusi tänä vuonna 260 miljardiin dollariin, eli noin 230 miljardiin euroon. Kiinalainen jättiläinen on tällä hetkellä arvokkaampi kuin Disney tai Coca-Cola. Moutai valmistaa oman merkkinsä alla baijiuksi kutsuttua kiinalaista viinaa.

Diplomaattipiireissä suositulla juomalla kilisteli mielellään myös kommunistisen puolueen johtaja Mao Zedong. Viinan kulttuurisesta merkityksestä kertoo myös se, että Pääministeri Zhou Enlai tarjosi ensimmäiselle maahan valtiovierailun tehneelle Yhdysvaltain presidentille Richard Nixonille lasillisen Mountaita vuonna 1972.

Tämän vuoksi juomasta on tullut myös taloudellisen ja yhteiskunnallisen menestyksen symboli, ja sen myynti on kasvanut sitä mukaa, kun Kiina on alkanut keskiluokkaistua. Valmistajan oman ilmoituksen mukaan myynti on kasvanut 29 prosenttia vuodesta 2014. Noin 95 prosenttia Mountai-viinasta myydään Kiinan kotimarkkinoilla.

Kahtena täysin uutena kiinalaisena brändinä sadan arvokkaimman listalle joukkoon nousivat nuorten suosima mobiilivideosovellus Tiktok sekä Bank of China.

Kiinalaisyhtiöiden rakettimainen nousulle on tutkimusraportin mukaan selkeä syy: digitalisaatio on edennyt maassa pidemmälle kuin missään muualla. Esimerkiksi kymmenen kovimman kasvajan joukkoon kuuluva Meituan on sovellus, jonka kautta on mahdollista hoitaa hämmentävä määrä arkiaskareita aina ruokaostosten tilaamisesta matkalippujen ostamiseen.

Tutkimusraportin mukaan sadan maailman arvokkaimman brändin kokonaisarvo nousi yhteensä 5,9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Koronavirusepidemian vaikutus tähän jäi ennakoitua pienemmäksi juuri Kiinan voittokulun takia. Arvot laskettiin tämän vuoden keväällä, kun Kiina oli jo alkanut avata omaa talouttaan.

Listausta 15 vuoden ajan dominoinut teknologia-ala oli jälleen kerran suurin yksittäinen sektori. Se edustaa tällä hetkellä 37:ää prosenttia sadan arvokkaimman brändin kokonaisarvosta.