Marraskuun 11. päivään huipentunut niin kutsuttu sinkkujen päivän ostosjuhla on ollut käynnissä kiinalaisen internetjätin Alibaban eri verkkokaupoissa sekä lukemattomissa muissa verkkokaupoissa eri puolilla maailmaa.

Sinkkujen päivää pidetään maailman suurimpana ostostapahtumana, joka rikkoo ennätyksiä joka kerta. Alibaban osalta ennätysmyynti oli varmistettu jo käytännössä sillä, että kuluvana vuonna pääpäivän lisäksi sinkkujen päivän kampanjat toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäiset erät tarjoustuotteita tulivat myyntiin kahdessa osassa lokakuun 21. päivän ja marraskuun 10. päivän välillä.

Verkkohaun perusteella sinkkujen päivää juhlisti Kiinassa jälleen liuta suomalaisyrityksiä. Iittala kauppasi Alibaban Tmall -verkkokaupan kiinalaisversiossa kahta 280 millilitran Ultima Thule -lasia noin 15 eurolla, Marja Kurjen huivit olivat noin 30 prosentin alennuksessa ja Muumi-yövalot 20 prosentin alennuksessa. Periaatteessa kuka tahansa voi perustaa verkkokaupan Alibaban verkkokauppa-alustalle. Tästä syystä Tmallin virallisten verkkokauppojen ulkopuolella on myynnissä yksityishenkilöiden Suomesta tuomia tuotteita esimerkiksi Iittalan valikoimasta.

Sinkkujen päivän myyntiennätykset ovat Kiinan tärkeä näennäinen voimannäyttö sen kuluttajasektorin voimasta.

Kiinan kiristyneet suhteet Yhdysvaltojen ja sen yhteistyömaiden kanssa ovat saaneet maan käyttämään entistä kovempaa retoriikkaa sen suhteen, että Kiina on jatkossa entistä vähemmän riippuvainen ulkomaisista hyödykkeistä.

Kiina on myös vannonut, että jatkossa sen maltillisempi talouskasvu perustuu entistä enemmän laatuun määrän sijaan. Keskeisessä asemassa entistä laadukkaammassa talouskasvussa on kuluttajakysyntä, joka hidastui merkittävästi jo ennen koronakriisiä vuoden 2019 aikana.

Kiinan kuluttajahintainflaatio oli vuoden 2020 lokakuussa alimmillaan yhteentoista vuoteen. Kiinan kansallisen tilastokeskuksen julkaisemien tilastojen mukaan kuluttajahintaindeksi kasvoi mittausajanjaksolla ainoastaan 0,5 prosenttia, kun hintaindeksi kasvoi vielä vuoden 2020 syyskuussa 1,7 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.

Alibaballa taas on kiire siirtää huomio muualle siitä, että sen pääomistaman mobiilimaksuyhtiö AntGroupin Hongkongiin ja Shanghaihin suunnittelema pörssilistautuminen peruttiin vain päiviä ennen suunniteltua listautumista.