"Tuollainen palikka pitäisi rakentaa tänne", Aegis Media Finlandin toimitusjohtaja Juha Herranen sanoo osoitellen organisaatiokaaviossa Caratin, Vizeumin ja Synovaten rinnalla olevaa Isobaria.

Isobar on Aegisin digitoimistojen verkosto, jota on rakennettu sekä yritysostoin että perustamalla toimistoja Caratin oheen, kuten esimerkiksi Suomessa on tehty.

- Pääsemme joitakin kilpailijoita helpommalla, kun käymme katsomassa ulkomailla, miten asia on tehty ja sitten copy with pride, Herranen muotoilee.

Isobar rakennusvaiheessa

Isobaria on rakennettu Suomessa vuoden alusta. Antti Kallion johtama toimisto työllistää jo seitsemän ihmistä.

- Emme vaan ole tulleet ulos kuoresta, Herranen sanoo ja muistuttaa, että kansainvälisesti katsottuna Aegis on paljon muutakin kuin mediatoimisto.

- Pohjoismaissa meillä on 21 yritystä, joista kahdeksan on mediatoimistoja.

Aegisin strategian mukainen laajentuminen yritysostoin on tuonut salkkuun muun muassa digimedia-, tutkimus- ja tapahtumamarkkinointitoimistoja. Muun muassa Ruotsin supertoimisto Farfar on osa Aegis Mediaa.

- Suomessa ostetaan heti kun löydetään joku hyvä, Herranen vakuuttaa, mutta toistaiseksi yritysostot ovat täällä jääneet tekemättä.

Kommunikaatio­ideakauppaa

Emoyhtiö Aegis Median rooli on kokonaisuuden hallinta ja tytäryritysten välisen yhteistyön järjestäminen. Suomessa tätä edistää Caratin strategiajohtaja Sami Kankkunen.

- Aegisilla on mediatoimistojen kautta hallussaan massa, ja nyt siihen yhdistetään tutkimus, digimedia sekä suora- ja tapahtumamarkkinointi, Kankkunen kuvailee tarjontaa.

Herrasen mukaan tavoite on siirtyä myymään kommunikaatio­ideoita asiakkaille.

- Ei media- tai idealähtöisesti vaan kuluttajalähtöisesti.

Suunnitelman eteneminen on ennen kaikkea kiinni asiakkaiden valmiudesta.

- Vanha maailma elää asiakkaissa enemmän kuin toimistoissa, Herranen arvioi.

Digiä peräruiskeena

Yhdeksi ongelmaksi Herranen arvioi digitaalisen median lievän monimutkaisuuden.

- Liikaa sanoja - seo, sem ja niin edespäin. Kaikki eivät niitä ymmärrä ja silloin on helpompi pysyä perinteisessä mediassa.

- Tai sitten mainostajalla on digimedia-asiantuntija, jolloin siitä tulee helposti liian erillinen osa, Kankkunen lisää.

Caratilla tilannetta on lähdetty jo korjaamaan.

- Carat on ollut aika tv-keskeinen toimisto, mutta digipuolella suutarin lapsilla oli hieman huonot kengät, joten nyt me kaikki opettelemme tämän digitaalisuuden ihan käytännössä, Herranen selittää hoitoa, joka toimistossa tunnetaan digitaalisena peräruiskeena.

Herranen korostaa, että kyseessä on ajattelutavan muutos, joka koskee muitakin medioita.

- Digimedia, tv- ja hakukonemainonta on suunniteltava yhdessä.

Palvelupalkkiosta puolet

Samalla muuttuu myös laskutus.

- Myytti mediavolyymiin sidotusta palvelupalkkiosta ansaitsee kyllä tulla murretuksi. Mediatoimistoilla on muitakin ansaintamalleja, Kankkunen sanoo.

Herrasen mukaan joidenkin isompien asiakkaiden kanssa on jo päästy sopimukseen, että korvaus maksetaan kokonaispalvelusta.

- Se antaa meille mahdollisuuden olla mediariippumaton.

Kaikkien kanssa sopimukseen ei päästä.

- On asiakkaita, jotka kokevat, että palvelun arvon on sama kuin Kärkkärin kierroksen buukkaaminen, eikä sille kai sitten voi mitään, Herranen huokaisee.

Tästä huolimatta Caratin tavoite on, että parin vuoden kuluttua prosenttipohjainen palvelupalkkio toisi myyntikatteesta enää puolet.

- Nyt sen osuus on 70-75 prosenttia.

Missä mobiili

Kovin suuria muutoksia Herranen ei Suomen mediakenttään odota.

- Netti tietysti kasvaa, ja missähän vaiheessa mobiili tulee, Herranen pohdiskelee.

Kankkunen huomauttaa, etteivät mediapanostukset ole aiemminkaan seuranneet kuluttajan mediakäytön muutosta välittömästi. Hän toivoisi myös parempaa tarjontaa mainostajan näkökulmasta.

- Onneksi markkinat ovat nyt hieman monipuolistuneet muun muassa Googlen, MSN:n ja Advertising.comin ansiosta.

Kankkunen huomauttaa myös, että markkinoijan on esimerkiksi nettiyhteisöjä hyödynnettäessä tunnettava kanava ja tiedettävä, mitä on tekemässä. Muussa tapauksessa seuraa vastareaktio ja asia kääntyy itseään vastaan.

- Mainonnan tekeminen muuttuu koko ajan vaikeammaksi, Herranen suomentaa.