Mediamainonta

Aleksi Ylä-Anttila 23.4. 09:32

Maaliskuun mainonta pakkasen puolella – ulkomainonta ja tv-mainonta piristyivät

Colourbox

Toimialoista mediamainontaan panostivat maaliskuussa eritysesti elintarvikeala, finanssiala sekä öljy- ja energiayhtiöt.

Mainonnan määrä laski maaliskuussa -3,3 prosenttia viime vuoden maaliskuuhun verrattuna.

Television (+4,1 prosenttia), ulkomainonnan (+6 prosenttia) ja verkkomainonnan (+5,2 prosenttia) mainospanostukset kasvoivat, muiden medioiden mainospanostukset vähenivät maaliskuussa vuoden takaiseen nähden.

Painettujen aikakauslehtien mainonta laski -9,8 prosenttia. Painettujen sanomalehtien kohdalla vastaava luku oli -10,2 prosenttia.

Toimialoista maaliskuussa mediamainontaan panostivat erityisesti  eritysesti elintarvikeala (+28,5 prosenttia), finanssiala (+26,8 prosenttia) sekä öljy- ja energiayhtiöt (+26,8). Matkailu- ja liikennemainonta kasvoi maaliskuussa 14,8 prosenttia.

Mediamainonnan panostukset vähenivät maaliskuussa telepalveluissa peräti -42,9 prosenttia verrattuna vuoden takaisiin. Myös kosmetiikan (-14,2 prosenttia), moottoriajoneuvojen (-8,7 prosenttia) ja lääkkeiden (-6,7 prosenttia) mainonta laskivat.

Tiedot perustuvat Kantar TNS Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan. Mainonnan trendi eli muutosprosentti on laskettu vertailukelpoisella mediavalikoimalla.

Huhtikuun 2018 tiedot raportoidaan viikolla 21.