Verkkomaksupalveluihin erikoistunut Klarna on tutkinut, kuinka suomalaisten ostokäyttäytyminen vaihtelee verkossa viikonpäivien ja ikäryhmien mukaan.

”Entistä useampi kuluttaja iästä riippumatta hyödyntää verkkokaupan tarjoamat mahdollisuudet. Siksi kuluttajan käyttäytymisen ymmärtäminen on tärkeää”, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo tiedotteessa.

Yhtiön tutkimuksen mukaan suosituimmat verkko-ostospäivät ovat maanantai ja tiistai. Ostosmäärät vähenevät viikon kuluessa. Hiljaisin päivä on lauantai, mutta sunnuntaina kuluttajat palaavat ostoksille.

Eniten ostoksia tehdään iltaisin kello 19–21.

Verkkokauppoihin kuluttavat eniten 26–35-vuotiaat. Naisissa toiseksi suurin ryhmä ovat alle 26-vuotiaat ja miehissä 36–45-vuotiaat. Vanhemmissa ikäryhmissä miehet ostavat verkosta hieman naisia enemmän.

”Kauppiaiden on hyvä tietää, ketkä ostavat, milloin ja mitä, jotta he osaa sopeuttaa toimenpiteitään: milloin lähettää uutiskirje, miten hyödyntää mainontaa ja millä keinoilla ajaa liikennettä omaan verkkokauppaan”, Ehrnrooth sanoo.

Tärkeää on myös yhdistää verkkokauppa ja kivijalka kuluttajan näkökulmasta saumattomaksi, helpoksi ja turvalliseksi ostokokemukseksi.

”Suomalaisia verkkokauppoja on parjattu palvelun puutteesta, ja meillä onkin petraamisen varaa. Monikanavaisuus on ainoa keino selvitä tulevaisuuden vähittäiskaupan kansainvälistyvillä markkinoilla, mikäli vähittäiskaupan synkeät näkymät halutaan kääntää”, Verkkoteollisuus ry:n johtaja Kristina Metso kommentoi.

”Mitä paremmin kauppiaat pystyvät palvelemaan kuluttajia verkossa ja yhdistämään kivijalakaupan verkkokaupan kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä suomalaisten tällä hetkellä alavireinen vähittäiskauppa lähtee uuteen nousuun.”

Verkkokaupan viikko

Klarnan tutkimuksen mukaan maanantai on verkkokaupassa kiireisin päivä. Naiset ostavat silloin eniten muun muassa silmälaseja ja piilolinssejä, dieettivalmisteita, vartalo-, hius- ja hygieniatuotteita ja alusvaatteita.

Miehet ostavat maanantaisin varsinkin siivoustuotteita, vartalo- ja hiustuotteita, alusvaatteita, silmälaseja ja piilolinssejä. Sekä miehet että naiset ostavat eniten alkoholituotteita.

Tiistaisin miehet ostavat eniten laukkuja, lompakoita, koruja ja asusteita. Naiset taas ostavat eniten auton elektroniikkaa ja matkailupalveluita.

Sekä miehet että naiset ostavat keskiviikkoisin eniten tapahtumalippuja. Naiset tekevät keskiviikkoisin myös eniten kenkä- ja vaateostoksia.

Torstaisin halutaan pitää huolta siististä kodista, sillä silloin naiset ostavat eniten siivous- ja puhdistustuotteita.

Perjantaisin sekä naiset että miehet ostavat paljon musiikkia ja elokuvia.

Lauantaisin verkkokauppa hiljenee ja kuluttajat suuntaavat kivijalkakauppoihin.

Sunnuntaisin ostetaan eniten esimerkiksi laihdutuspalveluita ja deittipalveluita. Myös lasten leluja ostetaan eniten sunnuntaisin.

Eri tuotteet kiinnostavat eri ikäryhmiä

Klarnan tutkimuksesta käy ilmi, että alle 26-vuotiaat miehet ostavat verkosta eniten vaatteita. Naisista niin tekevät 36–45-vuotiaat.

Kosmetiikkaa verkosta ostavat taas eniten 18–26-vuotiaat.

26–35-vuotiaat ostavat eniten lastenvaatteita ja muita lasten tuotteita.

Kodinkoneita ostavat eniten 36–45-vuotiaat. He ostaat eniten myös musiikkia ja elokuvia.

Maksullisia deittipalveluita taas käyttävät eniten 46–55-vuotiaat miehet ja naiset. He ostavat verkosta eniten myös tapahtumalippuja alkoholituotteita.

Tiedot ovat peräisin Klarnan verkkokauppatilastoista ajalta 1.1.–31.8.2014.