Kauppa

Jori Virtanen 28.11.2018 14:45

Maanantain myyntiryntäys jätti Black Fridayn taakseen ja teki historiaa

FACUNDO ARRIZABALAGA / EPA
Yhdysvaltain kiitospäivän vapaapäiville ajoitetut Black Friday ja Cyber Monday ovat levittäytyneet laajalle. Alennukset näkyivät myös Lontoon Oxford Streetillä.

Edes Cyber Monday ei pystynyt peittoamaan kiinalaisten Sinkkujen päivää.

Black Friday -ostoryntäystä seuraava maanantai on nimetty Cyber Mondayksi, päiväksi jolloin nimenomaan verkkokauppojen kautta käytävä kauppa saa osakseen rakkautta. Tämän vuoden Cyber Monday myi niin hyvin, että se päätyi historiankirjoihin.

Adobe seurasi myyntihulluutta ja tietää kertoa, että yksin Yhdysvalloissa kybermaanantain myynti oli yli 7,9 miljardia dollaria. Ostopäivän liikevaihto pomppasi hulppeat 19 prosenttia.

Cnetin mukaan tyypillisesti verkkokaupat vetävät Jenkkilässä 1,4 miljardin dollarin edestä kauppaa per päivä, joten Cyber Monday myi melkein koko viikon edestä.

Myyntimäärä on suurempi kuin mikään aiempi ostoryntäys Yhdysvaltain historiassa, ja se kertoo verkkokauppojen vahvasta kasvusta.

Etenkin mobiiliostaminen oli rajussa kasvussa, kivuten ennätysmäiseen 2,2 miljardin myyntiin.

Myyntitilastojen kärjessä killui Nintendo Switch -pelikonsoli, Little Live Pets sekä FurReal Pets -lelut, Red Dead Redemption 2 -peli, LG:n televisiot, lennokit, Dellin läppärit sekä Amazon Echo -älykaiuttimet.

Cyber Monday jää silti toiseksi Black Fridayn kiinalaiselle vastineelle, Singles' Daylle. Yhdessä päivässä Kiinan ostohulina piikkasi 30,7 miljardiin dollariin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö