Brändien arvostus 2016

M&M 12.12.2016 07:02

Maaseudun Tulevaisuuden brändi kasvatti arvostustaan

Colourbox

Brändien arvostus -tutkimus selvitti jälleen suomalaisten suosikit sanomalehtibrändeistä.

Sanoma Media Finlandin kustantama Helsingin Sanomat on suomalaisten eniten arvostama sanomalehtibrändi kolmatta vuotta peräkkäin

Toiseksi arvostetuin lehtibrändi on Viestilehdet Oy:n julkaisema Maaseudun Tulevaisuus, joka paransi sijoitustaan pykälällä edellisvuodesta.

Kolmannella sijalle sijoittui tänä vuonna Kauppalehti, joka on viimeiset kaksi vuotta saanut kategoriassa hopeaa.

Sekä Kauppalehti että Markkinointi&Mainonta kuuluvat Alma Media -konserniin.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2016 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2016. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 117 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesä–heinäkuussa 2016. Tutkimuksen vastausprosentti oli 37.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Tänä vuonna kysyttiin viime vuoden tapaan myös sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle.

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.