Media

Laura Kukkonen 14.11. 08:05 päivitetty 14.11. 08:54

Maikkari uudisti netti-tv:n ja luopui Katsomosta – "Emme halua tehdä jakoa katsomistapojen välille"

MTV
Maikkarin netti-tv-palvelun uudistus on miljoonainvestointi.

MTV:n toimitusjohtajan Jarkko Nordlundin mukaan nettitelevisiopalvelun uudistushanke on miljoonainvestointi.

Mediayhtiö MTV:n Katsomo-palvelu ja -sivusto ovat jääneet historiaan. Maikkarin netti-tv on nyt nimeltään Mtv.

Uudistuksessa eivät muutu pelkästään nimi ja ilme, vaan myös koko palvelu. Jatkossa MTV:n televisiosisällöt ovat aiempaa kattavammin katseltavissa verkosta myös livenä. MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund sanoo, että jatkossa lähes kaikki MTV3-kanavalla nähtävä sisältö on myös verkossa.

Tavoitteena on poistaa rajat eri laitteiden ja katselutapojen välillä. Nyt yhtiön televisiosisällöt löytyvät kahden brändin, eli maksuttoman MTV:n ja maksullisen C Moren alta.

"Emme halua sellaista jakoa, että katsooko joku Maikkaria vai Katsomoa. Halusimme harmonisoida palvelut ja brändit. Aiemmin Katsomo on ollut niin sanottu catch up -palvelu. Jos katsoja on missannut jotakin televisiosta, hän on voinut katsoa sen Katsomosta. Nyt palvelu on rakennettu niin, että siellä voi katsoa televisiota enemmän reaaliajassa ja livenä", Nordlund kertoo M&M:lle.

Nordlundin mukaan palvelun uudistaminen on kustannuksiltaan "miljoonainvestointi" ja palvelun kehitys on myös jatkuvaa. Hän kiistää, että uudistuksessa olisi ollut kyse Katsomon brändin heikosta tunnettuudesta.

"Olemme selvittäneet sitä ja Katsomon tunnettuus oli huippua", Nordlund sanoo.

Vuodenvaihteessa Mtv lisää merkittävästi myös uutislähetysten määrää, kun MTV Uutiset Live aloittaa ympärivuorokautiset uutiset verkkopalvelussa. Tavoitteena on saada lisää uutisten katselijoita verkkoon.

"Ruotsalaisen sisarkanavamme TV4:n verkkopalvelussa Playssa noin 20 prosenttia kulutuksesta kohdistuu uutisiin. Meillä se on ollut noin pari prosenttia."

Nordlundin mukaan Katsomo-palveluun oli kirjautunut noin pari miljoonaa suomalaista. Myös uudistuneeseen palveluun täytyy kirjautua, mutta valmiit tunnukset pysyvät voimassa.

"Sen avulla pystymme suosittelemaan ja kohdentamaan sisältöjä paremmin. Tietenkin siinä on mukana myös mainonnan kohdentamista, koska palvelu on maksuton."

Netti-televisiopalvelu Mtv:n lanseerauksen myötä alkaa myös mainoskampanja. Uudistuksesta kerrotaan erityisesti MTV3-kanavalla ja kanavatunnisteissa sekä itse verkkopalvelussa ja MTV Uutiset -verkkosivustolla.

Uudistusta on tehty pitkälti MTV:n sisäisen tiimin voimin. Ilmeuudistus on toteutettu yhteistyössä Valveen kanssa.

MTV:n liiketoimintavastaava Tapio Haaja toteaa, että yhtiö aikoo jatkossa hankkia ja julkaista ohjelmasisältöä aiempaa enemmän digilähtöisesti.

MTV:n tulos oli 24 miljoonaa euroa tappiolla viime vuonna. Myös liikevaihto putosi yhdeksän prosenttia vuodesta 2016 ja oli 183 miljoonaa euroa. Operaattoriyhtiö Telia kertoi kesällä ostavansa Bonnier Broadcastingin, johon MTV kuuluu. MTV:n liiketulos on ollut tappiolla vuodesta 2012.