Some-yhtiö Facebook omistaa sekä Instagram in että WhatsApp in, jotka ovat molemmat ilmaisia käyttäjille. Ilmaispalvelujen liiketoimintamalli perustuu tyypillisesti mainontaan ja pian mainokset alkavat näkyä myös viestipalvelu WhatsAppissa.

Facebook kertoi elokuussa New York Timesille, että se alkaa tuoda mainoksia WhatsAppin Tila-ominaisuuteen ensi vuonna.

WhatsApp Tila tai Status on Instagram Storiesin tai Snapchat in kaltainen ominaisuus, jonka kautta lähetetyt viestit ja kuvat poistuvat palvelusta vuorokauden kuluttua.

Mainonnan virtaaminen WhatsAppiin ei yllätä some-markkinointiin erikoistuneita toimistoja, kertoo Marketing Land. WhatsApp on ollut tähän saakka mainosvapaa, vaikka Facebook osti sen itselleen jo yli neljä vuotta sitten.

Some-markkinointitoimisto AKvertise n johtaja Akvile DeFazio uskoo, että mainostajat kyllä innostuvat WhatsAppista aikanaan. Se vaatii kuitenkin ymmärrystä mainonnan toiminnasta kyseisellä alustalla. DeFazion omissa asiakkaissa WhatsApp-innostusta ei vielä ole herännyt.

Asiantuntijoiden mukaan menestyksekäs WhatsApp-mainonta vaatii oikeaan aikaan tarjoiltua, relevanttia ja personoitua sisältöä, koska WhatsAppia käytetään muutenkin juuri henkilökohtaiseen viestintään.

"WhatsApp on hyvin henkilökohtainen ja hyvin yksityinen viestintätyökalu. Monien käyttäjien mielestä brändien ei pitäisi olla osa sitä", sanoo digimarkkinointitoimisto SteelHouse n markkinointijohtaja David Simon.

"WhatsAppissa mainostamaan päätyvien brändien täytyy löytää hienotunteinen tasapaino käyttäjien kanssa. Heidän täytyy varmistaa, etteivät mainokset saastuta käyttökokemusta, mikä johtaisi siihen että mainostajat tuntuvat kutsumattomilta vierailta, jotka tunkeutuvat yksityiskeskusteluihin", Simon jatkaa.

Mainostajille herkullista ovat erityisesti WhatsAppin käyttäjämassat. Noin 450 miljoonaa ihmistä käyttää WhatsApp-sovellusta päivittäin ja yhteensä sillä on noin 1,5 miljardia käyttäjää.