ITSESÄÄNTELY

Ilkka Jauhiainen 8.11.2013 15:30 päivitetty 4.2.2016 10:36

Mainonnan eettinen neuvosto: vaimonhakkaajapaita on ok mutta kansanmurhabaretti ei

Varustelekan mainoksessa todettiin muun muassa, että "Kansanmurhatessa tulee näyttää ammattimaiselta" ja että "särmästi pukeutunutta kansanmurhaajaa on hankalampi havaita".

Mainonnan eettinen neuvosto antoi keskiviikkona huomautuksen Varustelekalle. Nettikauppa myy muun muassa armeijan ylijäämävarusteita.

Toinen kantelu koski hihatonta t-paitaa, jonka rahvaanomainen nimitys on Yhdysvalloissa wife-beater. Varustelekan nettisivulla paita listattiin seuraavasti: "Mil-Tec vaimonhakkaajapaita, musta. 6,99 €".

Varustelekan mukaan nimityksellä ei yllytetä väkivaltaan. Yhtiö myös huomautti käyttäneensä nimitystä, koska se on kuvaava.

Neuvoston mielestä mainos ei ollut hyvän tavan vastainen, sillä se ei kehottanut käyttäytymään väkivaltaisesti.

Varusteleka muistutti, että yhtiön sivuilla on runsaasti huumoria.

Kansanmurhan kohdalla neuvoston huumorintaju kuitenkin loppui. Varusteleka nimittäin myi kansanmurhabarettia.

Nettisivuilla todettiin muun muassa, että "Kansanmurhatessa tulee näyttää ammattimaiselta" ja "Tämmöisiä on näkynyt Balkanin rähinöissä ties keiden kaikkien roistojen käytössä niin paljon että vatsaa vääntäisi vähemmästäkin."

Ja jatkoi: "Perinteinen balkanilainen ”joka säällä baretti päässä” -sotimis/murhaamisdoktriini tarkoittaa sitä, että tämäkin lätty on miellyttävän oliivinvihreä nimenomaan siitä syystä, että vaanivaa, särmästi pukeutunutta kansanmurhaajaa on hankalampi havaita ennen kuin on liian myöhäistä."

Varusteleka myös kehui toimintaansa näin:" Kopioitiin toi tuotekuva törkeästi, kopiosuojasta vittuakaan välittäen serbeiltä tästä videosta. Kyllä, se on sama baretti. Tarttuva biisi, tulee ihan vöyrin marssi mieleen!

Video on sotaisia ja yltiönationalistinen.

Linkki ohjaa videoon, joka on nimeltään Serbia Strong translation (God is a Serb).

Varustelekan mielestä tuotteen käyttöhistoriasta kertominen huumorin keinoin on tervettä. Neuvosto oli huomautuksessaan toista mieltä. Mainonta ei sen mukaan ollut hyvän tavan mukaista eikä kunnoittanut ihmisarvoa.

Mainonnan eettinen neuvosto ei ole viranomaistaho vaan toimii osana Keskuskauppakamaria.