Mediamainonta

Aleksi Ylä-Anttila 1.3. 09:48

Mainonnan määrä lievässä nousussa – elokuva- ja ulkomainonnalla hyvä noste tammikuussa

Colourbox

Tammikuussa mainonnan määrä päätyi pieneen kasvuun verrattuna vuoden takaiseen. Kasvua kertyi 0,2 prosenttia.

Mainonnan panostukset kasvoivat edellisvuoden tammikuuhun verrattuna elokuvamainonnassa (+ 24,3 prosenttia), ulkomainonnassa (+ 15,3 prosenttia) verkkomedioissa (+ 8,9 prosenttia) sekä televisiomainonnassa (+ 1,0 prosenttia). 

Vastaavasti määrä laski tammikuussa painetuissa sanomalehdissä (-9,2 prosenttia), painetuissa kaupunki- ja noutolehdissä (-8,6 prosenttia), painetuissa aikakauslehdissä (-3,4 prosenttia) sekä radiossa (-2,9 prosenttia).

| Kuva: Kantar TNS Ad Intelligence

 

Mediamainontaansa lisäsivät tammikuussa erityisesti telealan, pukeutumisen, finanssialan sekä matkailun ja liikennealan mainostajat. Mainonnan määrä laski eniten kosmetiikan, moottoriajoneuvojen, öljy- ja energiayhtiöiden sekä rakennusalan toimialoilla. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kasvoi tammikuussa +11,2 prosenttia.

Merkkimainonta laski -0,9 prosenttia vuoden 2018 tammikuuhun verrattuna. Vähittäiskauppa kasvoi 0,8 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu 3,9 prosenttia. Helmikuun 2019 tiedot raportoidaan helmikuussa viikolla 12.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen jatkuvassa kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden mittaukseen. Mainospanostuslukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö