Eurooppalaisen tietosuoja-asetuksen voimaantulo on aiheuttanut ongelmia mainonnan ohjelmalliseen ostamiseen niin Euroopassa kuin muualla maailmalla.

Digidayn mukaan GDPR:n voimaantulopäivänä 25. toukokuuta ohjelmallisesti myytävien mainospaikkojen ostovolyymi putosi Euroopassa jopa 25–40 prosenttia tavallisesta.

EU:n uusi tietosuoja-asetus on vaikuttanut mainonnan ohjelmalliseen ostamiseen myös Suomessa Dentsu Aegis Networkin teknologia- ja digijohtajan ja Amnet Finlandin johtajan Timo Petäsen mukaan.

”GDPR:llä on ollut iso vaikutus digitaalisiin ohjelmallisiin kampanjoihin. Emme voi ostaa mainostilaa niin paljon kuin haluaisimme”, Petänen kertoo.

Petäsen mukaan ongelmat johtuvat muun muassa siitä, että julkaisijoiden kuluttajilta pyytämä lupa käyttää esimerkiksi evästeitä mainonnan kohdentamiseen ei siirry eteenpäin mainospaikkojen ostajille.

”Teknologiat eivät pysty lukemaan saatua lupaa, ja silloin ei pystytä ostamaan mainosnäyttöjä”, Petänen sanoo.

Petäsen mukaan ongelmat johtuvat kaikkiaan siitä, etteivät ohjeistukset tietosuojalainsäädännön soveltamisesta käytäntöön ole olleet selkeitä eikä GDPR:n edellyttämiä teknologisia ratkaisuja ole pystytty testaamaan riittävästi etukäteen.

Petäsen mukaan etenkin mainostajille GDPR:n soveltaminen vaikuttaa olevan yhä monin paikoin epäselvää. Moni mainostaja jättää pyytämättä luvan erikseen ja luottaa selainasetuksiin, vaikka tiukempiakin tulkintoja asetuksesta on esitetty.

Petänen arvioi ohjelmallisen ostamisen ongelmien kestävän ainakin tämän viikon ajan.

”Meidän pitää myös saada dataa, jotta voimme tunnistaa ongelmia. Luultavasti ensi viikolla on vielä haasteita, mutta kesäkuussa tilanne alkaa purkautua.”

GDPR on sulkenut myös joidenkin yhdysvaltalaisten kustantajien lehtien sivut eurooppalaisilta. Osalla ulkoeurooppalaisista sivustoista ei taas ole näytetty Digidayn mukaan mainoksia viime päivinä. Myös tämä voi osaltaan vaikuttaa joihinkin suuriin ja kansainvälisiin mainostajiin.