MAINONTA

M&M 22.10.2016 19:02

Mainonta ärsyttää enemmän somessa kuin printissä - esto yleistyy

Colourbox

Noin viidenneksellä suomalaisista on käytössään adblocker, selvitti Kansallinen Mediatutkimus.

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on mitannut vuoden 2016 alusta adblockereiden ja muiden mainonnanesto-sovellusten yleisyyttä kaikkien 12 vuotta täyttäneiden suomalaisten keskuudessa. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 4 815 henkilöä.

Ensimmäisten tulosten mukaan mainonnan estoa käyttää 19 prosenttia vastanneista. Adblockerin on asentanut tietokoneelleen tai älylaitteelleen keskimääräistä useammin nuori, eli 18-24-vuotias, joista 46 prosenttia käyttää estoa.

Myös nuoret aikuiset, mieshenkilöt tai tekniikasta ja tekniikan kehityksestä kiinnostuneet ovat asentaneet mainonnan esto-ohjelmat keskimääräistä todennäköisemmin.

Vastanneista 14 prosenttia kertoi laittaneensa oveensa tai postilaatikkoonsa mainoskiellon.

Tutkimuksessa selvitettiin myös vastaajien suhtautumisesta mainontaan eri välineissä. Myönteisintä suhtautuminen on printissä esitettyyn mainontaan. Mainontaan sanomalehdissä, ilmaisjakelu- ja noutopistelehdissä, iltapäivälehdissä ja aikakauslehdissä suhtaudutaan hyvin positiivisesti verrattuna vaikkapa sosiaalisen median mainostarjontaan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö