äänekkäät signaalit

Politiikassa oppositiolla voi olla vain yksi tavoite: osoittaa olevansa jotain muuta kuin valtaapitävä hallitus ja saada vaalivoitto. Helsingin Sanomien teettämän kyselyn mukaan noin kolmannes suomalaisista luulee, että SDP on hallituspuolue. Voidaan perustellusti sanoa, että joko tuotteessa on jotain vikaa tai sitten viestintä on mennyt totaalisesti pieleen. Politiikassa suurin osa tuloksesta syntyy kuitenkin viestinnän kautta: kuka, mitä ja miten asiat kommunikoidaan.

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen on useampaan otteeseen todennut, että puolueen viesti ei ole mennyt perille, pitäisi ryhtyä puhumaan "ihmisten kielellä". Kohderyhmälle ymmärrettävän kielen käyttäminen on kuitenkin vasta peruskauraa. Pitäisi pystyä olemaan ärhäkkä, näkyvä ja kuuluva, vaihtoehdon esittävä puolue. Hyvä viesti on inspiroiva, erottuva, johdonmukainen ja selkeä.

SDP on asettanut tavoitteeksi vaalikentillä käydä 500 000 keskustelua. Nettisivuilla on "kontaktilaskuri". Kontakti ei kuitenkaan ole kuin mahdollisuus viestin kertomiseen. Jos viesti on epämääräinen, ei mikään määrä kontakteja auta. Kun googlaa sanat SDP+vaaliohjelma, pääsee sosiaalidemokraattien nettisivuille kohtaan "vaaliohjelmia". Uusin ohjelma on puolueen EU-vaaliohjelma 2009. Missä on se vaihtoehtoinen Suomi, jonka demarit seuraavan neljän vuoden aikana rakentaisivat?

EVA:n uuden arvo- ja asennetutkimuksen mukaan ihmisten usko siihen, että asiat muuttuisivat paremmiksi, jos vain oikeat puolueet ja poliitikot pääsisivät valtaan, on noussut noin 10 prosenttia siitä, mitä se oli viime vaalien alla. Muutosta haluavat suomalaiset eivät edes tajua äänestää demareita, sillä demarithan istuvat hallituksessa. Viereen onkin tupsahtanut "oikea" oppositiopuolue, joka selkeästi erottuu valtaapitävistä. Siinä missä SDP on epämääräinen, perussuomalaisten ydinviesti on selkeä: vanhojen puolueiden ylivallan murtaminen. Vaaleihin on muutama viikko. Mikään määrä mainontaa ei enää paikkaa sosiaalidemokraattien viestinnän epäonnistumista.

kirsi.piha@ellunkanat.fi