Mediakatsaus

M&M 20.11.2017 08:38

Mainoskisauutisia, Gay Times -lehden päätoimittajan Twitter-skandaali ja BBC-kritiikki - tässä alan kiinnostavimmat puheenaiheet maailmalta

EPA / Justin Lane
Wall Streetillä seisova Fearless Girl -patsas on saanut Epican Grand Prix'n lisäksi muun muassa kolme Grand Prix -palkintoa Cannes Lions -festivaaleilla.

Cannes Lions uudistuu ja yhdysvaltalaistyöt hallitsivat Epica Awardseissa. M&M koostaa maanantaisin kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Alan yritysten kalliiksi kritisoima Cannes Lions -festivaali uudistuu, uutisoi tapahtumaa järjestävä Ascential viime viikolla. Yhtiö julkisti useita muutoksia, joiden tavoitteena on yksinkertaistaa ja uudistaa tapahtumaa sekä pitää kulut alhaisina osallistujille, kertoo Adweek.

Muun muassa seuraavia muutoksia on tiedossa: kahdeksanpäiväinen festivaali kutistuu viiden päivän mittaiseksi, yli 120 palkintoalakategoriaa poistetaan, työt voi jatkossa ilmoittaa ehdolle vain kuuteen kategoriaan ja pisteytysjärjestelmää muutetaan. Lisäksi Cannesin kaupungin kanssa on neuvoteltu hotelleille ja ravintoloille asetettavista hintakatoista.

Adweekin mukaan ranskalaisen mainos- ja markkinointiviestintäalan jättiyrityksen Publicis Groupin ilmoitus jättää vuoden 2018 festivaalit välistä kulujen suuruuden takia painosti festivaalia päivittämään käytäntöjään. Publicis on kiitellyt muutoksista ja ilmoittanut osallistuvansa festivaaleille jälleen vuonna 2019.

**

Viime viikolla Berliinissä järjestetyssä Epica Awards -kilpailussa yhdysvaltalaiset dominoivat jälleen. Maa nappasi 63 palkintoa, mukaan lukien 10 kultaa ja kaksi Grand Prix -palkintoa. Kilpailussa palkintopalleille nousivat monet vuoden aikana puhututtaneet työt, jotka ovat kahmineet palkintoja kilpailusta toiseen.

Ulkomainonnan Grand Prix meni Wall Streetille pystytetylle Fearless Girl -patsaalle, jonka tarkoituksena on kannustaa naisia johtotehtäviin. Tempauksen takana on mainostoimisto McCann New York ja asiakkaansa State Street Global.

Elokuva-kategoriassa Grand Prix'n voitti BBDO:n suunnitteleme Evan-mainosfilmi, joka on kerännyt Youtubessa yli kymmenen miljoonaa katselua. Aseväkivaltaa vastaan taistelevalle Sandy Hook Promiselle tehty mainos käsittelee kouluampumisia ja sisältää kauhistuttavan twistin. Kokonaisuus toi työlle myös kolme kultapalkintoa.

**

Seitsemän vuotta vanhat twiitit johtivat homoseksuaaleille suunnatun Gay Times -lehden tuoreen päätoimittajan Josh Riversin potkuihin, uutisoi muun muassa The Guardian ja The Drum.

Rivers ehti toimia uudessa tehtävässään alle kuukauden, kun vuosien 2010-2015 aikaan julkaistut twiitit nousivat keskustelunaiheeksi. Riversin julkaisemia twiittejä kritisoitiin muun muassa rasistisiksi ja naisvihaisiksi. Nyttemmin poistetuissa twiiteissä puhuttiin vihamielisesti muun muassa juutalaisista, etnisistä vähemmistöistä, vammaisista, ylipainoisista ja transihmisistä.

Gay Times reagoi twiitteihin ensin pidättämällä Riversin tehtävästä ja sittemmin irtisanomalla hänet. Lisäksi lehden mukaan Riversin kirjoitukset on poistettu tulevista numeroista. Rivers twiittasi julkisen anteeksipyynnön, jossa hän kertoi eläneensä vaikeita aikoja twiittien julkaisuaikana.

"Olen kulkenut pitkän matkan päästäkseni eroon ongelmista, jotka estivät minua kohtelemasta ihmisiä sillä kunnioituksella ja lempeydellä, jota nyt arvostan suuresti", Rivers kirjoittaa.

**

Brittiläinen iltapäivälehti The Sun vei kritiikkinsä yleisradioyhtiö BBC:tä kohtaan uudelle tasolle, kun se julkaisi sarjan kuvia, joissa BBC:n työntekijöitä nukkuu yövuorossa työpöytiensä ääressä.

Kuvat on ottanut anonyymi kollega BBC:n toimituksessa Lontoossa vuoden 2013 lopun ja kuluvan vuoden huhtikuun aikana. Jutussa kritisoidaan henkilöstön yhtiön tuhlaavan veronmaksajien rahoja. Lähde arvioi, että 12-tuntisen vuoron aikana eräät työntekijät tekevät töitä noin tunnin ajan.

Yövuoron aikana toimituksessa työskentelee noin 150 henkilöä, vaikka BBC ei lähetä ohjelmia yön aikana.

BBC vastasi juttuun kiistämällä tarinan ja twiittaamalla sarkastisen kommentin The Sunin luotettavuudesta. iNewsin haastatteleman tiedottajan mukaan uutinen pitkää yövuoroa tekevistä työntekijöitä on harhaanjohtava ja että työntekijöillä on taukojensa aikana lupa tehdä mitä he haluavat, esimerkiksi juoda teetä tai ottaa nokoset.

**

Facebook ja Google kahmivat mainosrahoja perinteisestä mediasta. Julkaisijat kuitenkin taistelevat pitääkseen kiinni omastaan. Televisioyhtiöt ovat aloittaneet Euroopan-laajuisen yhteistyön puolustaakseen asemaansa mainosmarkkinoilla.

Brittiyhtiö Channel 4 kertoi viime viikolla liittyvänsä saksalaisen ProSiebenSat.1:n, ranskalaisen TF1:n ja italialaisen Mediasetin alliansiin. Yhtiöt ovat luoneet yhteisen alustan ohjelmallisen videomainonnan ostamiseen. Yhteistyön tavoitteena on alusta saakka ollut houkutella isoja julkaisijoita mukaan kaikkialta Euroopasta.

Digidayn mukaan Channel 4 on hankkinut neljänneksen osuuden mediayhtiöiden perustamasta yhteisyrityksestä. Brittijulkaisijan tavoitteena on selvittää mahdollisuuksia, joita syntyy yhtiöiden keräämän tiedon syvemmästä jakamisesta.

**

Joulu tulee!

Ja niin tulevat myös upeat joulumainosfilmit. AdWeekin markkinointialaa seuraava toimittaja Tim Nudd on koonnut tähän saakka julkistetuista jouluspoteista hienoimmat ja suurimmat yhteen artikkeliin. Mukana ovat muun muassa John Lewis, Amazon, Diesel ja HP.