Häh?

Isku etsii itselleen tunnussävelmää avoimen kilpailun avulla. Sääntöjen mukaan kalustetalo saa täyden omistusoikeuden voittajatyöhön ja kaikkiin sen immateriaalioikeuksiin. Kilpailun voittaja saa Iskulta tuhannen euron lahjakortin.

Miten päädyitte tällaiseen, Iskun strategiajohtaja Liisa Lundström?

"Meillä aiemmin harjoittelijana ollut tyttö tarvitsi aiheen päättötyöhönsä. Lähdimme hänen kanssaan rakentamaan kilpailun ideaa. Iskulla on pitkät perinteet kilpailuista nuorille muotoilijoille, mutta markkinoinnissa emme ole kokeilleet vastaavaa. Kaipaamme yhtenäistä äänimaailmaa eli sellaista melodiaa, jota voi käyttää kampanjasta toiseen. Yksi tavoite on lisätä radiomainontaa, jota meillä on ollut hyvin vähän viime vuosina."

Oletteko varautuneet ikävään julkisuuteen, jos muusikkojen ay-liike älähtää kaupallisten sisältöjen teettämisestä amatööreillä puoli-ilmaiseksi?

"Tähän asti käyttämämme musapätkät ovat olleet osa mainonnan suunnittelua, ja silloin on suunnittelusta aina maksettu. Käytämme samantyyppistä kaartia mainonnassamme jatkossakin. Voittajateoksesta tulee vain yksi osa markkinointiamme."

Iskun yt:t päättyivät joulun alla irtisanomisiin ja lomautuksiin. Nyt haette lähes ilmaista tunnussävelmää opiskelijatyönä järjestetyn kilpailun avulla. Markkinointibudjettinne ei taida olla ihan iskussa?

"Kilpailu on niin pieni asia, ettei se vaikuta kokonaiskuluihimme oleellisesti. Satsaamme mainontaan tänä vuonna varmasti vähintään yhtä paljon kuin ennenkin. Tämä kilpailu on osallistamiseen liittyvä hanke, jolla haemme uutta näkökulmaa."

Muusikkojen Liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Lehtinen, mitä ajatuksia Iskun kilpailu herättää?

"Tällaiset ilmiöt nakertavat musiikkialan ammattilaisten mahdollisuuksia pysyä leivänsyrjässä. Vaatimus kaikkien tekijänoikeuksien luovuttamisesta tuntuu kohtuuttomalta. Tekijän kanssa pitäisi neuvotella hinnasta ja käyttöoikeuksista; nyt sopimusehdot on valmiiksi saneltu. Onhan lahjakorttikin korvaus, mutta se ei vastaa palkkaa tehdystä työstä."