Isossa-Britanniassa mainospanostukset kasvoivat viime vuoden kolmannella neljänneksellä huolimatta 5,1 prosenttia. Mainospanostuksia seuraavan yhdistyksen Advertising Associationin mukaan neljänneksellä käytettiin mainontaan yli 6,4 miljardia euroa. Asiasta uutisoineen The Drumin mukaan kyseessä oli 21. perättäinen positiivinen neljännes.

Yhdistyksen arvion mukaan tänä vuonna Isossa-Britanniassa käytetään mainontaan yhteensä 27 miljardia euroa. Vuosi 2018 kasvun arvoidaan olevan noin kuuden prosentin luokkaa. Asiaan saadaan varmuus vasta viime vuoden viimeisen neljänneksen tulosten varmistuttua.

Mainosmarkkinoita kasvattaa Isossa-Britanniassa digimarkkinointi, johon laitettujen panostusten arveltu kasvavan viime vuonna 13,4 prosenttia. Tälle vuodelle yhdistys on ennakoinut maltillisempaa 9,8 prosentin kasvua.

Kasvu hidastuminen koskee koko Ison-Britannian mainosmarkkoita. Advertising Association yhdistys arvelee, että mainospanostukset kasvavat 4,6 prosenttia vuonna 2019.

Lähestyvä Britannian EU-ero ja siihen liittyvä epävarmuus vaikeuttavat mainospanostusten kasvun arvointia.

Advertising Associationin johtaja Stephen Woodward toivookin maan hallinnolta parempaa brexit-ohjeistusta. Tämän vuoden arvioitu 4,6 prosentin kasvu vaatii Woodwardin mukaan EU:n kanssa sopimusta, joka ei heiluta kaupankäyntiä liikaa ja mahdollistaa osaavan työvoiman rekrytoinnin.