Mainonta

Aleksi Ylä-Anttila 7.12. 08:57 päivitetty 7.12. 10:34

Mainospanostusten kasvu hidastumassa ensi vuonna – digimainonta saavuttanut "kypsymispisteen"

Colourbox

Mainosinvestointien kasvun odotetaan hidastuvan. Digitaalisen mainonnan odotetaan saavuttaneen jo huippunsa.

Kolme tärkeintä mainosmarkkinan kehitystä ennustavaa analytiikkayhtiötä, GroupM, Magna Global ja Zenith, arvioivat mainospanostusten kasvun hidastuvan ensi vuonna kuluvaan vuoteen verrattuna. Asiasta kertoo AdAge.

Digimainonnan kovat kasvuluvut saattavat markkinatutkijoiden mukaan taittua.

GroupM on alentanut ennustettaan 4,5 prosentin kasvusta 4,3 prosenttiin viime viikolla julkaistussa raportissaan. Syynä arvion laskulle yhtiö näkee autokaupan ongelmat ja kulutustavaroiden jatkuvat menekkiongelmat.

Magna ennustaa, että mainosmarkkinat kasvavat globaalisti 7,2 prosenttia 552 miljardiin eli 485,5 miljardiin euroon dollariin yhteensä 70 maassa. 

Tämä on ennen kaikkea Venäjällä pidettyjen jalkapallon MM-kisojen ja Etelä Korean talviolympialaisten ansiota. Ne saivat aikaan yhteensä 6 miljardin dollarin eli noin 5,3 miljardin euron panostukset mainontaan.

Ensi vuodelle IPG Mediabrandsiin kuuluva yhtiö ennustaa "varovaista hidastumista" mainonnan kasvuun Yhdysvalloissa.

Magna ennustaa myös, että digitaalisen mainonnan merkitys hieman pienenee ensi vuonna kasvaen vain 13 prosenttia verrattuna tämän vuoden 17 prosenttiin.

Tämä voi johtua siitä, että digimainonta on saavuttanut eräänlaisen kypsymispisteen: digimainonnan myynnin ennustetaan kattavan melkein puolet globaalista mainosmyynnistä vuonna 2019, ennustaa Magna.

Magnan ennusteen mukaan kasvun huippu saavutetaan 2019 tai viimeistään vuonna 2020.

Publicis Groupeen kuuluva Zenith ennustaa globaalien mainospanostuksien kasvavan 4,5 prosenttia tänä vuonna ja saavuttavan 581 miljardin dollarin eli noin 511 miljardin euron arvon.

Ensi vuodelle kasvuksi ennustetaan 4 prosenttia, mikä on 0,2 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vielä syyskuussa ennustettiin. Zenith ennustaa parasta kasvua online video- ja hakutuloksiin liitetylle mainonnalle.

Zenithin arvion mukaan online video -mainonta kasvaa 10 prosenttia aikavälillä 2018–2021, mikä on kaksi kertaa nopeampaa kasvua kuin muulla verkkomainonnalla.