Tunnustukset

Aleksi Ylä-Anttila 21.9. 17:00

Mainostajien Liitto valitsi OP:n Vuoden Brändinrakentajaksi

Antti Nikkanen

Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus annetaan markkinointiviestinnässään esimerkilliselle jäsenyritykselle. Tänä vuonna palkinnon sai OP Ryhmä.

Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus julkistettiin Mainostajien Liiton Mainontapäivässä 21.9.2018. Tänä vuonna Mainostajien Liitto valitsi tunnustuksen saajaksi OP Ryhmän.

OP:n brändi on Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemmingin mukaan erinomainen esimerkki brändistä, joka on onnistunut muuntautumaan nykykuluttajia kiinnostavaksi.

"Brändin rakentamisessa on hyödynnetty pitkä perinne, kotimaisuus ja asiakasomistajuus, jonka rinnalle on onnistuneesti luotu kuvaa edelläkävijyydestä, summaa Riikka-Maria Lemminki.

Vuoden Brändinrakentajaa valitessaan Mainostajien Liitto kiinnittää huomiota muun muassa siihen, kuinka yritys on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassa ja onko se kehittänyt alaa uudenlaisella ajattelulla ja saavuttanut markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteensa.

OP:n brändijohtaja Joakim Karske kertoo, että palkinto on arvokas osoitus pitkäjänteisestä työstä, jota yritys on tehnyt OP:n brändin mielikuvan, kosketuspintojen ja työnantajakuvan kirkastamiseksi.

"Digitalisoituvassa maailmassa brändin ja muiden aineettomien oikeuksien määrätietoinen vaaliminen on yhä tärkeämpää. Kiitos tästä tunnustuksesta kuuluu brändimme tekijöille – 12 000:lle työntekijälähettiläällemme sekä yritys- ja omistaja-asiakkaillemme", Karske toteaa tiedotteessa.

Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saajan valinnassa oli mukana Eversheds Asianajotoimisto.  IPR-ryhmän vetäjä, AA Petteri Häkkänen antoi arvionsa shortlistatuiden yritysten brändejä tukevien tavaramerkkien valinnasta ja yhdistelemisestä, oikeaoppisesta käytöstä sekä oikeuksien tarkoituksenmukaisesta suojaamisesta:

"OP toteuttaa johdonmukaista brändistrategiaa, jota on helppo suojata. Suojauksesta on huolehdittu erittäin hyvin huomioiden myös tulevaisuuden tarpeet. Tavaramerkkisuojauksessa on otettu huomion myös laajentuminen uusille liiketoiminta- ja/tai maantieteellisille alueille."

OP Ryhmän muodostavat noin 160 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta.

Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen ovat aiemmin saaneet muun muassa Fazer, Elisa, Finlayson, Raision Elovena ja Fiskars.