Verkkomainonta

Sanna Pekkonen 6.3.2018 10:31 päivitetty 6.3.2018 13:11

Mainostajien painostama Youtube taipui ulkopuoliseen arviointiin – bränditurvallisuuden tarkastuksesta puhtaat paperit

Colourbox

Youtube on lehtitietojen mukaan läpäissyt ulkopuolisen arvioinnin, jossa tarkasteltiin sivuston toimia bränditurvallisuuden takaamiseksi mainostajille.

Videopalvelu Youtube on pitkän taivuttelun jälkeen myöntynyt avaamaan sivustonsa ulkopuolisen valvontaelimen arvioitavaksi bränditurvallisuuden takaamiseksi. Asiasta kertoo muun muassa The Drum.

Google avasi Youtuben arvioitavaksi britannialaiselle Joint Committee for Web Standards (JICWEBS) -toimielimelle, joka on laatinut verkkosivuille hyvän käytännön periaatteet mainostajien bränditurvallisuuden takaamiseksi.

Bränditurvallisuudella tarkoitetaan sen takaamista, että mainoksia esitetään ympäristössä, jossa se ei yhdisty mainoksen brändille mahdollisesti vahingollisiin sisältöihin. Jos tätä ei voida taata, voi brändille koitua mainehaittaa tietyllä sivustolla mainostamisesta.

Aihe nousi esiin viime vuonna, kun brändien mainontaa huomattiin olevan esillä esimerkiksi pornografisten sisältöjen yhteydessä. Muun muassa LidlMarsHP ja Deutche Bank, vetivät mainoksensa pois Youtubesta ja Googlesta, koska brändien mainoksia oli Youtube-videoissa, joissa oli kuvattu vähäpukeisia lapsia. Myös maailman suurin mainostaja Procter & Gamble lopetti vuosi sitten Youtubessa mainostamisen, ja Unilever on uhkaillut tekevänsä samoin, jos Youtube ei saa korjattua bränditurvallisuuteen liittyviä ongelmia.

Campaign Live -sivuston mukaan Youtube läpäisi JICWEBSin tarkastuksen. Tarkastuksen mukaan Youtuben nykyiset käytännöt vähentävät riskiä, että mainoksia näytettäisiin epäsopivan sisällön yhteydessä.

Loppuvuodesta 2017 Youtube kertoi kehittävänsä keinoja, joiden tavoitteena on vähentää asiatonta sisältöä alustallaan. Videoblogialusta aikoi muun muassa palkata enemmän ihmisiä tarkistamaan sisältöä, lisätä koneellista sisällön tarkistusta sekä raportoida säännöllisesti käytännöistään videoiden ja kommenttien poistosta.

Googlen Britannian- ja Irlannin-toimitusjohtaja Ronan Harrisin mukaan Googlelle on tärkee tarjota läpinäkyvyyttä mainoskumppaneilleen.

"Olemme sitoutuneita kuuntelemaan digitaalisen mainosalaa ja työskentelemään sen kanssa", Harris sanoo The Drumin jutussa.

The Drum kertoo, että Google ei ollut aiemmin halukas avaamaan Youtubea ulkopuoliselle arvioinnille, koska se odotti kansainvälistä mallia auditointiin.

Tämä vuoden tammikuussa britannialainen JICWEBS kuitenkin aloitti yhteistyön amerikkalainen Trustworthy Accountability Groupin kanssa. Myös kansainvälinen IAB tukee JICWEBSin läpinäkyvyysstandardeja.

IAB:n johtaja Jon Mew kutsui Youtube-mainonnan auditointia merkittäväksi askeleeksi eteenpäin.